Bhagavad Gita kommentarer Online
på KAPITEL XVIII
Hängivenhet i förhållande till försakandet och den
slutliga befrielsen
av
ROBERT CROSBIE
© 2017 Online Teosofiska
Kompaniet Malmö
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 226 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
79
Kapitlet börjar med denna fråga av Arjuna: ”Jag önskar lära, O
storarmade Ene, naturen i att avstå från handling, att uppge handlingens
resultat samt även skillnaden mellan dessa två”. [vers 1]
Hela
kapitlet ägnas åt svaret. Svaret innehåller inte bara naturen i att avstå från
handling och handlingars resultat, utan också en förståelse av handlingars
själva natur samt deras orsaker och grunder. Beträffande ”handlingens orsaker”
säger Krishna: ”Lär, O stor-armade Ene, att för det, som förklarats, är det
nödvändigt med fem orsaker för varje arbetes
fullbordande. Dessa är underlaget [substratum], utföraren [agenten, orsaken], de
olika slagen av organ, de varierande och distinkta rörelserna, och med dessa,
såsom den femte, de härskande gudomarna. Dessa fem orsaker finns i varje utförd
handling som människan företar, vare sig med sin kropp, sitt tal eller förnuft.”
[vers 13-15] Åter igen, att ”vem som än, på grund av sitt förnufts
ofullkomligheter, håller fast vid det verkliga självet såsom orsaken, den
människan tänker felaktigt och ser inte riktigt.” [vers 16] Det är
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 227 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
80
således tydligt att det inte är det ”verkliga självet” som agerar, en uppgift
som upprepats rakt genom de tidigare kapitlen, och som det är nödvändigt att
förstå, innan handlingens natur är förstådd.
Prakriti, eller naturen, är alla
handlingars orsak, genom hela universum, då det är på den grunden som handlingar
kan äga rum. Detta är sant på varje slag av tillvaro. I trettonde kapitlet finns
dessa ord: ”Vet att prakriti, eller naturen och purusha, anden, är utan
begynnelse. Och vet att passionerna och de tre kvaliteterna är sprungna ur
naturen. Naturen eller prakriti sägs vara det som agerar i att framkalla orsaker
och verkningar i aktioner, handlingar. Individuell ande eller purusha sägs vara
orsaken till erfarenheten av smärta och glädje. Ty anden, när den ikläds materia
eller prakriti, erfar kvaliteterna som utgår från prakriti.” [kap XIII, 19-21]
Detta kastar något ljus över meningen med ”substratum”, underlaget: det är
substansen i sitt ursprungliga tillstånd, varifrån alla differentieringar
fortskrider och innehåller alla differentieringar och därför formar alla
handlingars grundläggande orsaker. Ordet ”utföraren” i klassificeringen kan
förstås som kraften som driver till handling, till exempel det personliga
självet, med dess konkreta
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 228 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
81
och begränsade idéer, och som
förmår kroppens organ och de nödvändiga rörelserna att genomföra den
förhärskande idén. Den femte ”orsaken” kallas ”de härskande gudomarna”. Denna
senare term kan förklaras så här. Våra kroppar är sammansatta av små liv av
många olika slag. Vart och ett av dessa slag agerar bara som gensvar på
särskilda impulser, varje kategori agerar enligt sin egen natur och som kategori
utgör den en hierarki av varelser, devor eller gudomar.
Det är naturligtvis självklart,
att Det, varifrån alla förmågor att förnimma eller förorsaka handling uppkommer,
är Allas Själv. Den kraften blir så att säga speciell i det Individuella
Självet, som på högre plan är framdrivaren av aktiviteter på de planen. På det
fysiska planet är det Personliga självet bara en temporär aspekt av det
Individuella Självet. Den aspekten kallas ibland ”det falska jaget”, därför att
det är en falsk föreställning, ett bländverk, det är detta personliga själv som
medvetet eller omedvetet, för sig själv, driver liven i hennes kroppsorgan till
handling.
Nu kan vi bättre förstå detta
stycke i det femte kapitlet: ”den hängivne som känner den gudomliga sanningen
tänker ´Jag gör ingenting när han ser, hör, berör, känner lukt, äter, rör sig,
sover, andas; till och med när han talar, släpper taget eller griper, öppnar
eller sluter sina
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 229 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
82
ögon, säger han ´sinnena och
organen rör sig genom naturliga impulser mot sina särskilda syften.´ ” [kap V,
vers 8-9] Det har sagts att Självet varken agerar eller ageras på. Detta måste
vara sant också för det Personliga självet, ty, som det trettonde kapitlet
säger: ”anden i kroppen kallas Maheswara, den Store Herren, åskådaren,
tillrättavisaren, uppehållaren, njutaren, och även Paramatma, den högsta
själen.” [kap XIII, vers 21-22] Självet eller dess ande i kroppen bedras av de
tre kvaliteterna som förnimms i naturen, gillas eller ogillas, och identifierar
sig med aktiviteterna som den framkallar. ”Den som inser att alla ens handlingar
bara utförs av naturen, och att det inre självet inte är aktören, ser
verkligen.” [vers 29] Där finns också denna passage ”Handlingens väg är
fördunklad. Den människa som ser icke-handlande i handling och handling i
icke-handlande är vis bland människor.” [kap IV, vers 18]
Om vi återuppbygger våra idéer,
beträffande handling, som antytts ovan, kastar det nytt ljus över karmiskt
ansvar. Det förbinder oss närmare med alla själar, alla liv, små och stora, och
hjälper oss till ett bättre förverkligande så att vi kan handla för och som
Självet. När vi, åtminstone i någon grad, har fastställt handlingens natur, då
har vi blivit uppväckta till vad
som Krishna kallar ”urskillningsförmågan”, som också kallas Buddhi,
direkt kognition, den
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 230 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
83
högsta tankeverksamheten,
bedömningsförmåga, i enlighet med dess olika grader av handling. Dessa grader
kommer av attraktion för en eller annan av de tre kvaliteterna som finns i
naturen och beskrivs så här: ”Den urskillningsförmåga som vet hur man skall
börja och försaka, vad som bör och inte bör göras, vad som skall och inte skall
fruktas, vad som fasthåller och vad som frigör själen, det är av kvaliteten
sattva. Den urskillningsförmåga, O Prithas son, som inte helt vet vad som
bör och inte bör göras, vad som skall fruktas och vad som inte skall fruktas, är
av den passionsfödda kvaliteten rajas. Den urskillningsförmåga, som är
inhöljt i dunkel, uppfattar fel för rätt och alla ting i motsats till deras
sanna avsikter och betydelser, har den mörka kvaliteten tamas.” [vers
30-32]
Tillsammans med
”urskillningsförmågan” måste också ”beslutsamhetsförmågan” finnas, ty om vi inte
är konstanta i vår hängivenhet till det högre livet och till idealet med
medvetet liv i anden, inte materian, kommer vi att vara trolösa mot det bästa vi
vet. När vi har vi nått urskillningsförmågan och visats vägen som för oss är
speciellt vår, bör vi lägga alla andra överväganden åt sidan, sådana som kan dra
oss därifrån. Vi bör odla och praktisera ”Den förmåga till beslutsamhet som
håller människan samman,
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 231 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
84
som genom hängivenhet
kontrollerar varje sinnesrörelse, andningen, känslorna och organen.” [vers 33]
Som kapitlet säger ” har del av kvaliteten sattva”, det vill säga, hela
instrumentet används bara för det bästa och högsta syftet.
”Förmågan till beslutsamhet” kan
finnas utan högsta urskillningsförmåga, såsom med den, som söker handlingars
frukter, troget håller fast vid plikt, njutning och rikedom, med synpunkter som
kommer av begär eller rajas. Eller hos människan med lägre kapacitet och
som står fast i sömnighet, rädsla, grämelse, fåfänga och obetänksamhet,
bunden av den tamasiska kvaliteten.
Om vi har bestämt oss för vad som
är handlingens natur, målet för sann urskiljning, och den beslutsamhet som är
tankarnas, viljans och känslornas harmoni, såväl som att agera i linje med vårt
bestämmande, kan vi bara ha gjort det genom något av ”den visdom som förnimmer
en enda princip i hela naturen, odelbar och oförstörbar, inte separat, i de
skilda sedda föremålen” [vers 20] och som har kvaliteten sattva. Det är
det inre oföränderliga Självet, som, om vi följer vår bestämmelses linjer, vi
alltmer kommer att inse och förverkliga. Det kan inte finnas någon Självinsikt i
det
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 232 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
85
slaget av kunskap ”som uppfattar
olika och mångfaldiga principer som närvarande i skapade varelsers värld” [vers
21] eller i ”den kunskapen, helt utan värde, som är ond, bunden till ett enda
föremål, som om det var det hela, och som inte ser existensens sanna
orsak.”[vers 22]
Alla våra tankar uppväcker
handlingar bland liven som bildar våra astro-fysiska instrument, och, då vi
aldrig slutar tänka, pågår handlingarna ständigt, ty, som det ofta sägs, ”tanken
är det verkliga aktivitetplanet”. Även om vi inte må överväga någon omedelbar
kroppslig handling, så kan vi genom våra tankar samla en tendens i våra
instruments liv, och som till sist kommer att medföra yttre handling, närhelst
gynnsamma förhållanden medger det, och vi kommer att bli offer för våra brister
i urskillning och beslutsamhet, såväl som att involvera andra i vårt öde. ”Hör
nu vad som är de tre slagen av glädje som medför att lycka kommer ifrån vana och
smärtan upphör.”[vers 36] Vi kan få någon förståelse av den meningen om vi
beaktar, att när något önskat mål eller föremål ivrigt söks och blir funnit, då
uppkommer först lycka och sedan tar smärtan i icke-uppnåendet slut. Men lyckan
förblir inte densamma. Den löser upp sig i belåtenhet och vana,
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 233 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
86
tills vanan blir långtråkig och
ett annat mål eller föremål eftersöks.
”Det som i början är som gift och
till slut som livets vatten, och uppstiger som en renad förståelse, förklaras
vara av kvaliteten sattva.”[vers 37] Strävan efter önskningar ger en
sötaktig begynnelse och ett slut med bitterhet. Glädje som fås av lättja,
vårdslöshet och likgiltighet fördummar själen. Att resa sig från begär eller
från vårdslöshet och likgiltighet, det är först ”som gift”, men med en renad
förståelse blir det ”livets vatten”.
Uttalandet att ”det finns inte en
varelse på jorden, inte heller bland himmelens härskaror, som är fri från dessa
tre kvaliteter som uppstår ur naturen” [vers 40] pekar mot det faktum, att dessa
tre kvaliteter existerar på varje plan av tillvaro.
Detta kapitels Brahminer,
Kshatriyas, Vaisyas och Sudras åsyftar inte dagens hårda och fasta nedärvda
kaster i Indien. I tidigare dagar, innan de forntida lärorna hade blivit
materialiserade, var äktenskap en helig och religiös överenskommelse.
Familjelivet förstods och bedrevs så att det skulle ge rätt och riktig miljö för
jagen av samma natur som familjen, längs dess andliga, psykiska och andra
linjer. Då fanns naturliga kaster
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 234 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
87
där alla ärvda linjer förenade
sig. I dessa degenererade dagar är kasterna blandade och det finns de som föds i
kaster, vars natur inte stämmer med den ursprungliga kast, vars namn och
privilegier de antar och missbrukar. Icke desto mindre finns kasterna överallt,
men social ställning eller fysisk miljö skiljer dem inte längre åt. För
närvarande finns de i alla länder på höga positioner och med förmågor som av
naturen är Sudras, och många som är Brahminer av naturen är i vår sociala skala
lägre, ty detta är Kali Yuga, när mörkrets krafter är under uppstigande.
De forntida kasterna utförde
plikter som var resultatet av deras flera naturer och erkändes som sådana av
alla. Kasterna medförde varken stolthet, avundsjuka eller missunnsamhet och det
rådde en idealisk gemenskap av ömsesidig hjälpsamhet. Kasters plikter ”följdes
således av kvaliteterna som var förutbestämda i var och en.” ”Människor som är
förnöjsamma och hängivna sina egna riktiga plikter (de som av naturen
passar dem) uppnår fullkomlighet.” [vers 45] ”Om en människa (i allt som hon
företar sig) gör uppoffringar till den Högsta Varelsen – som är källan för
alla människors arbeten och genom vilket detta universum har utbretts,
uppnår därigenom fullkomlighet.” [vers 46] ”Att
utföra
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 235 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
88
de plikter som som hör till ens
eget kall, även om det är utan förträfflighet, är bättre, än att utföra någon
annans plikt, hur väl genomförd den än blir, och den människa, som fullgör de
plikter som hon blivit förpliktigad till av naturen, drar inte på sig synd. En
människas egen naturliga plikt, om än nedfläckad med fel, bör inte överges.
[vers 47] . . . Den högsta fullkomningen i frihet från handling uppnås genom
försakelse av den som har ett obundet förnuft och ett betvingat hjärta.” [vers
49]
Dharma är det ord som på
vårt språk översätts med ”plikt”, men det har mycket vidare omfång och betydelse
än vad som vi förknippar med ordet ”plikt”. Det finns många som tänker att plikt
är något som andra tänker att vi borde göra, andra menar att ”plikt” är
irriterande och besvärligt, såsom handlingar att utföra under tvång, och som
därför skall undvikas. Det är därför nödvändigt att begripa ordet ”plikt”, så
som det används i Gitan. Dharma betyder ”den heliga Lagen”, uppfyllande
av vår karmiska bestämmelse genom många inkarnationer, genom utarbetandet och
eliminerandet av brister och felaktigheter som har fört oss till jordelivet
under sådana förhållanden som vi finner oss vara i, omständigheter som vi bör
känna och uppfatta som just de möjligheter som behövs för våra vidare framsteg.
Det är därför som en av de stora
Lärarna skrev,
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 236 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
89
att ”Plikt är den kungliga
talismanen, enbart plikt kommer att föra oss till målet”. Krishna räknar upp de
insikter och färdigheter genom vilka ”en människa blir lämpad för att vara den
Högsta Varelsen [vers 51]. Och har hon på det sättet uppnått den Högste, är hon
fridfull, sörjer inte mera, önskar ingenting mera, men uppnår lika mot alla, den
högsta hängivenhet gentemot mig. Genom denna hängivenhet mot mig vet hon
fundamentalt vem och vad jag är och när hon därmed upptäckt mig ingår hon i mig,
utan något övergångsskede. Och även den människa som alltid är inbegripen i
handling skall genom min nåd komma till den eviga och oförstörbara boningen, om
hon fäster sin tillit vid mig allena [vers 54-57]. . . . Och om du av
självupptagenhet säger ’Jag vill inte kämpa’ kommer ett sådant avgörande av sig
själv att visa sig fåfäng, ty din naturs principer kommer att tvinga dig till
engagemang. Bunden av all förfluten karma till dina naturliga plikter kommer du,
O Kuntis son, att ofrivilligt, av nödvändighet att göra det som du i din dårskap
inte skulle vilja göra.” [vers 59-60]
”I varje varelses hjärta bor, O
Arjuna, Mästaren – Ishwara – som genom sin magiska kraft får alla ting
och varelser att kretsa på det universella tidshjulet. Tag din tillflykt
till honom ensam, O Bharatas son, med hela din själ. Genom
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 237 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
90
hans nåd skall du uppnå den högsta
lyckan, den eviga platsen.” [vers 61-62]
”Var än Krishna, den högsta
Mästaren av hängivenhet, och var än Prithas son, den mäktige bågskytten, må
vara, där finns med säkerhet lycka, seger, välfärd och den visa handlingen.”
[vers 78] Var och en är Krishna och Arjuna. Där dessa två är förenade
tillsammans bugar sig hela naturen djupt i vördnad.
I avslutningen av denna serie med
kommentarer till ”Bhagavad-Gita” behöver vi kanske inte påminna om att bara ytan
hos lärorna som finns i den forntida boken har berörts. Den synpunkt som tagits,
av de sju olika tillämpningarna som är möjliga, är individens, i enlighet med
Judges tidiga kommentarer, men även ur den synpunkten har fältet på intet sätt
helt täckts. Förhoppningsvis har emellertid tillräckligt lagts fram för att
sprida åtminstone lite mer ljus åt dem som aspirerar till att lära
Hängivenhetens Vetenskap.
SLUT
ROBERT CROSBIE
____________________________________________________
Här
nedan finner du kommentarer på de första sju kapitlen av
Bhagavad Gita gjorda av William Q Judge
Kommentarer till Bhagavad-Gita av William Q
Judge, kap 1
Kommentarer till Bhagavad-Gita av William Q
Judge, kap 2
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 3
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 4
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 5
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 6
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 7
Här
nedan finner du kommentarer på de sista elva kapitlen av
Bhagavad Gita gjorda av Robert Crosbie
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap 8
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap
9
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap
10
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap
11
Kommentarer till Bhagavad Gita av Robert Crosbie kap 12
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap 13
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie
kap 14
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap 15
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie. kap 16
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie kap 17
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie kap 18
|
till
ULTs hemsida |
_____________________________________________________________________
Copyright © 1998-2017 Stiftelsen Teosofiska Kompaniet Malmö
Uppdaterad
2017-02-18
|