Bhagavad Gita kommentarer Online
på KAPITEL XIV
Hängivenhet genom avskiljning från de tre kvaliteerna
av
ROBERT CROSBIE
© 2017 Online Teosofiska
Kompaniet Malmö
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 196 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
49
Som alla
de andra kapitlen i Gitan talar också detta om blott en Högsta hängivenhet, som
alla andra former av mänsklig hängivenhet till sist måste vika undan för, när
pilgrimen strävar mot fullkomlighet.
”Den store Brahmâ” refereras här
till prakriti, materia eller natur, för materia eller natur förorsakar
alla aktiviteter genom hela universum, då det utgör grunden, varifrån aktivitet
kan äga rum. Det kan inte finnas någon aktivitet om det inte finns något att
agera på, därför ses ande och substans såsom varande utan begynnelse, det vill
säga sam-eviga och sam-existerande.
Då det finns stora perioder av
icke manifestation såväl som av manifestation, så måste det för Ande eller
Medvetande, och Substans eller Materia, finnas perioder av latenta tillstånd och
perioder av aktiviteter, vilka är synkrona med varandra.
Prakriti eller substans är
”livmodern”, som Självet eller Anden lägger tankens eller idéns ”frö” i, och
från detta börjar aktiviteter och evolution.
Följande klassifikation och diskussion
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 197 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
50
av de tre kvaliteterna illustrerar den vitala skillnaden
mellan Österlandets forntida, sanna psykologi och vad som kallas Västerländsk
psykologi. Båda överflödar i klassificeringar, de österländska är mycket mer
talrika än de västerländska och täcker ett långt vidare område. Västerländsk
psykologi refererar i sina klassificeringar blott och bart till mentala
tillstånd. Psykologin i Bhagavad-Gita och de urgamla vises psykologi, indelar de
moraliska tillstånden i klasser och behandlar de mentala tillstånden som
rena effekter som framkallas av moraliska tillstånd. I detta ligger hemligheten
i det grepp som Gitan har haft i alla tider och fortsätter att ha, alltmera. Det
blottar oanade grunder för fel, det avslöjar de mest subtila formerna av
självbedrägeri, det lägger ut den sanna vägen så omsorgsfullt, att det trögaste
sinne inte kan misslyckas att fatta en klar förnimmelse
om vägen till sann kunskap.
De tre stora kvaliteterna kallas
sattva, rajas och tamas – ljus, eller sanning, passion
eller begär, och likgiltighet eller mörker – de föds från naturen och
binder den oförstörbara själen till kroppen. Bindningen kommer av självets eller
själens böjelse till kvaliteterna som uppfattas i naturen. Sattva-kvaliteten
binder ihop till återfödelse genom böjelser till kunskap och det
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 198 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
51
som är behagligt, frukten av rättfärdiga handlingar hör
till sattva.
Rajas har begärens natur
och framkallar törst och benägenheter, anlag. Det binder ihop själen genom
handlingar och deras konsekvenser. Då den till sin natur är separatistisk och
tvingande i sin kvalitet skördas dess frukter i smärta.
Tamas har likgiltighet
eller mörker i sin natur, så som kapitlet säger vilseleder det alla varelser,
det fängslar Jaget i en kropp genom bekymmerslös galenskap, sömn och
sysslolöshet. Okunnighet, självbedrägeri och galenskap finns där tamas råder.
Varje mänsklig varelse är bunden
till fysisk existens genom sina egna kvaliteter. Men det måste inte förmodas att
en av dessa kvaliteter finns i en individ och inte i andra, för alla tre
kvaliteterna hör till naturen och levande varelser. Skillnaderna i mänskliga
varelser ses i graderna av attraktion som man har för en eller annan av dessa
kvaliteter. Som kapitlet återger ”när tamas och rajas är övervunna, då råder
sattva”, ”när sattva och tamas är dolda, då råder rajas”, ”när sattva och rajas
försvagas, då agerar i synnerhet tamas.”
När den studerande förstår dessa
tre kvaliteters natur,
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 199 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
52
eller attraktionerna som man finner i fysisk existens, då
är han förberedd att undersöka sin egen läggning ifråga om dem. Har han klara
förnimmelser? Har han en tystlåten och fridsam natur? Är han bunden vid kunskap
och det som är behagligt? I så fall finns Sattvas kvalitet där, i någon grad, om
än bara för tillfället. För individen är Sattva det som tycks gott för honom,
fastän hans rådande kvaliteter är Rajas eller Tamas. Liksom biet som söker och
uppskattar blommans sötma men är okunnigt om blommans natur och ändamål. Medan
varje form i naturens tre riken har sin egen särskilda kvalitet, vare sig i
medvetna eller omedvetna uttryck, så beror ändå förnimmelserna av dessa
kvaliteter på förnimmarens natur, hans förståelse och kunskap. Gott och ont är
relativa. Naturen kan inte gärna klassificeras som delvis god och delvis dålig.
Godheten, passionen och begäret, okunnigheten, likgiltigheten och galenskapen,
de är i oss själva. Vägen till Sattvisk förnimmelse och fullkomning börjar med
känslan av ansvar för tankar, ord och handlingar och den slutar med
osjälviskhet.
Rajas karaktäristika är kärlek
till förvärv, aktivitet i handling, som betyder att hålla yttre
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 200 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
53
handling såsom målet i sikte.
Arbetens begynnelser, rastlösheter och oordnade begär, framkallar törst och
benägenheter för ägodelar av vilket slag som helst, högljutt tal, påtränganden i
sätt och handling och på många sätt självbestämda påståenden.
Själva Tamas visar sig i
”likgiltighet eller mörker”, som noteras i kapitlet. Här tycks ”likgiltighet”
och ”mörker” vara synonyma termer, för det som vi kallar likgiltighet uppkommer
ur okunnighet om den sanna naturen i tingen, händelser och varelser. Det kan
kallas okunnighetens själviskhet. Det finns naturligtvis många grader av Tamas,
faktiskt så många som det finns sinnen, för Tamas ger sig tillkänna varhelst
okunnighet, dårskap, slöhet och villfarelse i någon grad finns.
Man kan alltså uttrycka
Sattvisk-Rajasiska eller Sattvisk-Tamasiska kvaliteter, Rajasiska-Tamasiska
eller Rajasiska-Sattviska, Tamasiska-Sattviska eller Tamasiska-Rajasiska, i
olika och varierande grader vid olika tider, i enlighet med hur man bärs iväg av
personliga känslor.
Även Sattva kan vara av det slag
som uttrycker oskadlig själviskhet, kärlek till kunskap, till godhet och
behagligheter för deras egen skull eller att göra rättrådiga handlingar för
belöningen de åtföljs av. Medan dessa
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 201 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
54
ger en rättvis och behaglig tillvaro, är deras verkningar
temporära och binder en samtidigt till fysisk tillvaro.
Den högsta vägen, och den som
leder till frigörelse, är ”avskiljning från de tre kvaliteterna,” Naturligtvis
finns det i verkligheten ingen möjlig avskiljning i vanlig mening. ”Avskiljning”
betyder här icke-identifiering. Det är Ahankara, självidentifierad bundenhet
till den fysiska tillvarons ständigt förändrade former, förhållanden och
relationer, som utgör den verkliga ”avskiljningen” och binder människorna till
att återfödas i en värld, som de gör till en värld av gränslöst mera lidande än
glädje. ”Han, O Pandus son, som inte hatar dessa kvaliteter – upplysning,
handling och bedrägeri – när de framträder, inte heller efterlängtar dem när de
försvinner, som, likt en som inte tillhör något parti, sitter som en som är
obekymrad om de tre kvaliteterna och obesvärad av dem, övertygad om att de tre
kvaliteterna existerar, men inte påverkas av dem, som har samma sinne i smärta
och njutning, med dem som gillar eller ogillar, detsamma vare sig prisad eller
förebrådd, med samma sinne i ära eller vanära, samma mot vänskapliga eller
ovänliga sidor, engagerad bara i nödvändiga handlingar, en sådan människa har
övervunnit kvaliteterna.”
ROBERT CROSBIE
____________________________________________________
Här
nedan finner du kommentarer på de första sju kapitlen av
Bhagavad Gita gjorda av William Q Judge
Kommentarer till Bhagavad-Gita av William Q
Judge, kap 1
Kommentarer till Bhagavad-Gita av William Q
Judge, kap 2
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 3
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 4
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 5
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 6
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 7
Här
nedan finner du kommentarer på de sista elva kapitlen av
Bhagavad Gita gjorda av Robert Crosbie
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap 8
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap
9
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap
10
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap
11
Kommentarer till Bhagavad Gita av Robert Crosbie kap 12
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap 13
|
till
ULTs hemsida |
_____________________________________________________________________
Copyright © 1998-2017 Stiftelsen Teosofiska Kompaniet Malmö
Uppdaterad
2017-01-24
|