Bhagavad Gita kommentarer Online
på KAPITEL XV
Hängivenhet genom kunskap om det Högsta Anden
av
ROBERT CROSBIE
© 2017 Online Teosofiska
Kompaniet Malmö
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 202 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
55
Människor säger att Ashwattha,
det eviga heliga trädet, växer med sina rötter ovanför, sina grenar nedanför och
med dess löv som är Vedaskrifterna. Den som vet detta känner till
Vedaskrifterna.
I dessa ord presenterar Krishna en
symbol som används av människor för att beteckna universum som en evig
evolutionsström, framskridande från en oföränderlig Källa. Om än denna Källa är
oföränderlig i sig själv, så framkallar den förändring i allt ökande
differentieringar genom manifestationens stora period. När gränsen för
differentiering uppnåtts drar samma impuls gradvis all differentiering mot
homogenitet. Denna evolutionsprocess symboliseras grafiskt i Den Hemliga Läran
som den Stora Andningen, med dess periodiska utandning och inandning. Varken
”utandningen”, ”inandningen” eller de båda tillsammans beskriver eller utgör Den
Stora Andningen, för dessa är verksamheter av Det som har förmågan att agera.
Som Krishna framställer det i detta kapitel ”det är ur den Ursprungliga Anden
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 203 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
56
som det aldrig slutande flödet av villkorlig existens
uppstår.”
”Vars löv är Vedaskrifterna”
hänför sig uttryckligen till tidens heliga skrifter, på samma gång skall det
förstås som tillämpbart för alla tiders heliga skrifter, för de är bara
människors formuleringar av de eviga sanningarnas delar, formuleringar som i
konkret form lägger fram sådana andliga, filosofiska och etiska idéer som finns
bland människor i den tiden då de formulerades. Dessa formuleringar symboliseras
här riktigt genom ”löv”, för de skjuter fram från grenarna (de tre
kvaliteterna), har sin manifestationsperiod och blir ersatta av andra ”löv”.
”Dess form förstås inte så av
människor, den har ingen början, inte heller kan dess nuvarande konstitution
förstås, inte heller har den något slut.” Denna mening kan begripas bättre om
den läses i samband med kapitlets andra stycke: ”Det är till och med en del av
mig själv som, då den antagit liv i denna värld av betingad existens, drar
samman de fem känslorna och sinnet för att det skall uppnå en kropp och kan
lämna den igen.” Detta att sammandra och sprida ut är den kraft som hör till den
Högsta Anden, det är Självet, den
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 204 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
57
Verkliga människan, ”en del av mig
själv” i varje mänsklig form, såväl som i alla former. Det förstås inte sålunda
av människor som är bundna av Ahankara,
trettonde kapitlets
självidentifierande tendens, men det kan förverkligas av dem som är fria
från självets stolthet och vars urskiljning blivit fullkomlig, som har haft
framgång över förseelsen med bundenhet till aktiviteter, som ständigt iakttar
hängivenhet i meditation gentemot den Högsta Anden, som har avstått från
begär och är fria från att påverkas av de motsatser som är kända som välbehag
och smärta. Kunskap om den Högsta Anden uppkommer genom inlevelse med Den.
Förverkligandet kommer genom att uppehålla sig vid saken som ska förverkligas.
”Förmågan att förnimma” är själva essensen i vår varelse, våra förnimmelser är
inte den förmågan, de är utövandet av dem. Våra förnimmelser är grunden för våra
handlingar. Det är för att vi identifierar oss med våra förnimmelser som vi blir
lurade och bundna av aktiviteterna som flödar ur dem.
”Det finns två sorters varelser i
världen, den ena delbar, den andra odelbar. Det delbara är alla ting och
varelser” — det vill säga alla former och objekt av varje slag, eftersom varje
form och objekt är sammansatt av mindre former eller uttryck av liv eller
medvetande.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 205 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
58
Våra kroppar är till exempel
sammansatta av substanser från mineral-, växt- och djurliv och substans, dessa
är lånade av de tre rikena nedanför oss och återlämnas till dem, därav termen
”delbar”. ”Det odelbara kallas Kutastha, eller han som står högt
opåverkad.” I varje sammansatt form – och alla former är det – finns ett
sammanfattande medvetande som evolverat och upprätthåller den formen. Denna
sammanfattande förmåga är opåverkad av några förändringar i formen. I Människan
skulle Kutastha tyckas tyda på det Gudomliga Jaget, vars gudomlighet och
andliga natur förblir sådan genom alla former och förändringar.
Men det finns en annan ande som
betecknas som den Högsta Anden – Paramatma – som genomtränger och upprätthåller
de tre världarna. ”Då jag är ovan det delbara och högre än det odelbara är jag
därför, både i världen och i Vedaskrifterna, känd som den Högsta Anden.
Den som inte är bedragen känner mig på det sättet som den Högsta Anden, känner
till alla ting och tillber mig under varje form och förhållande.”
Hängivenhet genom Kunskap om den
Högsta Anden börjar med att erkänna att det finns bara en Ande, källan till alla
ting som existerar och deras upprätthållare. Som Upanishaderna säger ”Självet
skiner i alla, men det strålar
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 206 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
59
inte fram i alla.” Självet är i alla ting och alla ting är
i Självet. Vad som än kan ”skina” genom någon form, eller under något
förhållande, så är detta ”skinande” från och av Självet. Om detta erkänns och
medges måste vi börja betrakta alla ting och varelser i det ljuset och agera mot
dem på den grundvalen. På det sättet handlar vi för och som Självet. Och så som
vi bevarar och följer detta praktiserande, blir alla konflikter med idéer, vanor
och begär övervunna, litet i sänder, tills vi till slut har den högsta förmågan
till godhet vilket kommer med osjälviskhet.
ROBERT CROSBIE
____________________________________________________
Här
nedan finner du kommentarer på de första sju kapitlen av
Bhagavad Gita gjorda av William Q Judge
Kommentarer till Bhagavad-Gita av William Q
Judge, kap 1
Kommentarer till Bhagavad-Gita av William Q
Judge, kap 2
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 3
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 4
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 5
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 6
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 7
Här
nedan finner du kommentarer på de sista elva kapitlen av
Bhagavad Gita gjorda av Robert Crosbie
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap 8
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap
9
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap
10
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap
11
Kommentarer till Bhagavad Gita av Robert Crosbie kap 12
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap 13
|
till
ULTs hemsida |
_____________________________________________________________________
Copyright © 1998-2017 Stiftelsen Teosofiska Kompaniet Malmö
Uppdaterad
2017-01-24
|