Bhagavad Gita kommentarer Online
på KAPITEL XVI
Hängivenhet genom urskillning av gudalika och demoniska
naturer
av
ROBERT CROSBIE
© 2017 Online Teosofiska
Kompaniet Malmö
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 207 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
60
I detta
kapitel börjar Krishna med en uppräkning av de ”gudalika” kvaliteterna. Det
skall noteras att dessa kvaliteter eller dygder inte är så många, som de är
vittomfattande och kompletterande, och tas de i sin helhet så uttrycker de fullt
titeln som de samlas under — en gudalik natur.
När vi börjat undersöka dessa
kvaliteter ur modern synpunkt, och jämför den ena med den andra, kan vi finna
det svårt att jämföra till exempel ”förmåga” och ”oräddhet” med ”frihet
från fåfänga”. Våra individualistiska tendenser gör oss benägna att tänka att en
känsla av överlägsenhet är med nödvändighet närvarande hos förmågan och en
frånvaro av rädslan. Därtill, om vi tar det enklaste, det mest bestämda och
lättaste att förstå, att ”inte tala om felen hos andra”, så ser vi bara bleka
och negativa värden. Men att finna fel, det är det högst universella, lömska och
försåtliga uttrycket för inbilskhet och självhävdelse. Att tala om och påpeka
felaktigheter hos andra är en synd som maskerar sig i många slag av dygder, men
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 208 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
61
i verkligheten används de för att
gömma våra egna fel och lägga fram ett framträdande av rättfärdighet som vi inte
besitter — en brist som förlänger självbedrägeri och som är negativ för varje
märkbar dygd. Paulus, den initierade, säger beträffande detta i Första brevet
till korintierna, kapitel 13:
Ӏven om jag talade med
människors och änglars tungomål, och inte hade medkänsla och människokärlek,
vore jag ett ljudande mässingsinstrument och en klingande cymbal. Och även
om jag har profetians gåva och förstår alla mysterier, och all kunskap, och
även om jag har all tro och förtröstan, så att jag skulle kunna förflytta
berg, och inte har kärleksfull medkänsla, är jag ingenting. Och även om jag
skänker all min egendom för att föda de fattiga, och även om jag ger min
kropp till att brännas, och inte har medkänsla, skulle det ge mig
ingenting.”
Människokärlek inbegriper att ha
alla dygderna, för de innefattas alla däri. Det innebär frånvaro av felfinneri
och fördömelser. Men det förnekar inte på något sätt någonting. Det som gör
medkänslan verksam är kunskap, inte känslan, därav behovet av diskriminering,
mellan vad som här kallas ”gudalika” och ”demoniska” naturer.
Vi måste därför undersöka vad
Diskriminering betyder. Det är ett kritiserande, en förmåga, vars räckvidd och
värde helt beror på den utövande individens kunskap och förståelse. Alla
människor använder den förmågan, men i så många olika grader, som finns mellan
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 209 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
62
grövsta okunnighet och högsta
intelligenta visdom. Det kan kallas förmåga att göra det rätta, vid rätt tid,
och på rätt plats, i varje slag av handling. Då är det nödvändigt med ett
universellt synsätt, en förståelse som sträcker sig över hela naturen och en
universell tillämpning av dem båda.
Gitans universella visdom börjar
med de universella aspekterna och sänker sig ner till de särskilda delarna.
Detta är också evolutionens förlopp. Den postulerar En Ande, såsom besjälande
alla varelser och alla former och visar att universum består av en samling
evolverade varelser av oräkneliga grader, var och en med sin egen form och
tendenser och var och en agerande i enlighet med sin egen förvärvade natur.
Vad som än stämmer med varje varelses förvärvade natur kommer att framstå för
densamma som gott, vad än som söker förhindra eller motsätter sig detta kommer
att framstå som ont. Med detta som sanning är det självklart att gott och ont
inte är sådana i sig själva, utan är framträdanden, som alla beror på
förnimmarens attityd vad det gäller saker, former, förhållanden och
omständigheter.
Inga sådana här överväganden
skulle kunna vända sig till någon varelse lägre än Människan, för av alla dem
med fysiska former är det bara hon, som har nått en sådan utvecklingspunkt i sin
förvärvade natur som förmår henne att fatta
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 210 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
63
det som är ovanför, såväl som det
som är nedanför, och låter henne sträcka ut sina förnimmelser åt alla håll. Hon
har nått till den punkten där hon kan känna sig själv som Odödlig och, om hon så
vill, få sin förvärvade natur att harmoniera med sin egen andliga natur. Alla
hennes förnimmelser hör till ”motsatsernas par”. Utan dem skulle hon aldrig
kunna lära känna sig själv, inte heller förstå deras natur, som kämpar för att
befria sig från de själv-identifierade bindande krafterna i former och
förhållanden.
Det måste förstås att Människan,
den Evige Pilgrimen, inte är sina förnimmelser, för de är alltid relativa. I
alla förnimmelser hittas ”mosatsernas par”, för ingen förnimmelse skulle kunna
finnas utan dem. Utan mörker skulle ingen förnimmelse av ljus kunna finnas. Utan
smärta ingen förnimmelse av njutning, utan sorg, ingen förnimmelse av glädje,
utan synd, ingen förnimmelse i helighet. Att alla dessa förnimmelser är relativa
till Förnimmaren, det visas av det faktum, att vad som för några är ljus är
mörker för andra, njutning för några är smärta för andra, glädje för några är
sorg för andra, helighet för några är synd för andra.
Det är bristen på förståelse av
dessa fakta i
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 211 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
64
naturen, som framkallar varje slag
av ”demoniska naturer” och det finns många slag av dem. Det finns de som ”inte
vet om naturen i handling, inte heller om att upphöra med handling”, de som
”förnekar att universum har någon sanning i sig, säger att det inte styrs av
lag, förklarar att det inte har någon Ande”, de som ”genom orättvisa och ökad
välfärd vill befrämja sina egna lustar och böjelser” [vers 12]. Det finns de som uppskattar
”sig själva mycket högt, är självstyrande och fulla av stolthet, alltid
strävande efter rikedomar, de är skenheliga i sin dyrkan, inte ens enligt någon
ritual (den som är känd), utan bara för uppvisning, hänger sig åt stolthet,
själviskhet, skrytsamt uppträdande, kraft, lust och vrede, de avskyr mig (den
Enda Anden) som är i deras kroppar och i andras kroppar”.
Vilken anklagelse detta är mot dagens religioner och tankesystem!
Alla sekter lägger fram formler som måste godtas på tro, men som inte kan
bevisas vara sanna. Många tankesystem håller fast vid det obevisade, och det
icke bevisbara, bara på vissa erfarenheters fakta, och förbigår därmed lagar och
rättvisa i universum.
De förbiser verkningarna som de förnimmer på
den ena naturens sida och försäkrar andra verkningar som de förnimmer såsom
självexisterande, bedrar sig själva med att en verkan
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 212 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
65
utjämnar en annan och förnimmer
aldrig Orsaken till båda verkningarna. Inte med någon av dessa religioner och
tankesystem, som deras anhängare uppvisar, finns minsta aning om att de blott
upprepar gamla tiders och folks fel. Men sådant är det faktum som alla som
studerar den forntida litteraturen med religioner och vetenskap känner till och
som vunnit urskiljning genom ”motsatsernas par”.
Som sagts förut uppkommer sann
diskriminering ur en universell synpunkt, en förståelse av Hela Naturen, och med
universell tillämpning av dem båda. Den universella synpunkten är att all
manifesterad Natur, inklusive allt nedanför Människan, Människan själv, och
allting ovanför Människan, såväl som alla former, grader, ämnen och element har
uppkommit och framträder ur en Källa, den Enda Anden. Förståelsen kommer från
förverkligandet att var och en, från atomen till den högsta varelsen, är uttryck
för den Enda Anden, och att från den minsta glimmande förnimmelsen, i det lägsta
riket, till det högsta med Gudomlig Kunskap, är vägen densamma för alla under
allomfattande Lag. Då uppkommer tillämpningen av den vunna kunskapen.
Den studerande måste själv höja
sig bortom ”motsatsparens inflytande”. Han måste
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 213 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
66
se att dessa bara är sätt och
medel som är nödvändiga för att ge honom allt vidare förnimmelser och han måste
inse att han bara är den som Förnimmer och inte något av hans förnimmelser,
ingenting av dem. Och då han höjer sig ovan det inflytandet kommer han att finna
andra som honom själv och även andra bortom som är av gudalik natur — som älskar
och förstår, som besitter vad för andra verkar som dygder, men som för dem
själva bara är aktiviteter med handledande andlig kunskap, som förstår att
människors laster och olater beror på bristande kunskap och inte på medfödd
ondskefullhet, och som har ödmjukhet, förmåga och själsstyrka, universell
medkänsla, anspråkslöshet och stillhet. De vet, att det som medför ondska kan
vändas till annat som gör gott, det som medför destruktivitet kan vändas till
annat som medför konstruktivitet, det som medför separation och själviskhet kan
vändas till vad som medför enhet och osjälviskhet. När de alltså vet att all
natur är deras, är varje förmåga och element i naturen deras instrument. Inte så
att det relativa med gott och ont vare sig kan eller borde förstöras, utan att
alla varelsers andliga identitet borde inses på varje stadium och att bara sådan
tanke och handling består, som bringar harmoniska framsteg mot fullkomlighet.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 214 KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan
67
Sann Diskriminering särskiljer
mellan gott, ont och blandade drag. Det vet att alla mänskliga varelser till sin
natur är utvecklinsbara och att deras bristfälligheter existerar bara i
deras lägre förvärvade natur, att medan denna förvärvade natur uttrycker sig i
handlingar, ligger dettas rötter i tendenser som fostrats i begränsade och
felaktiga föreställningar. Strävanden läggs därför inte ner på att klassificera
gott och ont. Inte heller finns någon fördömelse av någon varelse på grund av
det tillstånd som denne ses att vara på. Orsakerna som lett upp till varje
stadium visas. Rätt grund för tanke och handling ges. Landmärkena på den ”smala
gamla vägen”, som leder långt bortom jämförelserna mellan gott och ont, påpekas,
och tålmodigt hjälps pilgrimen, varje steg på vägen
ROBERT CROSBIE
____________________________________________________
Här
nedan finner du kommentarer på de första sju kapitlen av
Bhagavad Gita gjorda av William Q Judge
Kommentarer till Bhagavad-Gita av William Q
Judge, kap 1
Kommentarer till Bhagavad-Gita av William Q
Judge, kap 2
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 3
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 4
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 5
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 6
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 7
Här
nedan finner du kommentarer på de sista elva kapitlen av
Bhagavad Gita gjorda av Robert Crosbie
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap 8
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap 9
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap
10
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap
11
Kommentarer till Bhagavad Gita av Robert Crosbie kap 12
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap 13
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie
kap 14
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap 15
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie. kap 16
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie kap 17
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie kap 18
|
till
ULTs hemsida |
_____________________________________________________________________
Copyright © 1998-2017 Stiftelsen Teosofiska Kompaniet Malmö
Uppdaterad
2017-02-18
|