Bhagavad Gita kommentarer Online
på KAPITEL VIII
Hängivenhet till den allestädes närvarande Anden
som kallas Om
av
ROBERT CROSBIE
© 2017 Online Teosofiska
Kompaniet Malmö
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA
page 145
KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan 1
Bhagavad-Gita har en understödjande titel, ”Hängivenhetens Bok”. Vart och ett av
dess kapitel – med undantag för det första – behandlar hängivenhet på något
särskilt sätt. De följande kapitlen kan då anses leda upp till den högsta formen
av hängivenhet genom de olika former som mänskligheten antagit.
Det åttonde kapitlet har rubriken
”Hängivenhet till den allestädes närvarande Anden,
som kallas Om”. Den titeln är
nyckeln till vad som följer i kapitlet, såväl som en summering av vad det
innehåller.
För det västerländska förnuftet
kan det vara svårt att begripa idén om hängivenhet till det som är överallt, då den
vedertagna betydelsen av det begreppet förutsätter ett föremål som man kan hänge
sig åt. Men här visas hängivenhet vara en kvalitet som är inneboende i den
människa som förnimmer, och inte i något sett föremål, och därför kan det
tillämpas både universellt och i det särskilda.
De djupast tänkande människorna,
forntida och nutida, förklarar, att Det som drar slutsatser är högre än förståndet, och likaledes att Det som
förnimmer
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA page 146
KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan 2
former, och
förvärvar kunskap, är bortom all form och inte begränsat vare sig till eller av
något slag av kunskap. Dessa visa människor förkunnar och visar att alla
begränsningar är självskapade och obeständiga. Därför talar de om
det manifesterade universum som den ”Stora Illusionen”, som skapats av en allmän
och tillfällig känsla av separation, för de involverade varelsernas del. Deras
ansträngningar har i alla tider riktats mot att bistå mänsklighetens avancerande
intellekt, till ett mera sant förverkligande av alla varelsers essentiella
natur, och bara därifrån kan fullkomlig kunskap uppkomma, och härav kommer den högsta
lyckan.
”Den allestädes närvarande Anden,
som kallas Om”, hänför sig till Den Enda Anden, som besjälar alla världar och
varelser. Ett annat uttryck för samma idé är ”alla varelsers Själv”, och i detta
kapitel börjar Krishna sitt svar till Arjuna genom att säga ”Den Högste
Brahman är det outtömliga”. Dessa termer, och många andra som används, är bara
olika sätt att framföra samma idé. En hjälp att förstå kan här vara, att inse,
att ”kraften eller förmågan att uppfatta och förnimma är gemensam för alla
varelser” och att det inbegriper allt som de abstrakta termerna Ande, Liv och
Medvetande innebär. Bhagavad-Gita kan faktiskt inte
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA page 147
KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan 3
förstås, om den inte
studeras på den grunden, att ”Det som lever och tänker i människan
är den Eviga Pilgrimen” och att ”den människa är minsann vis, som ser och vet,
att alla andliga varelser är av samma slag och är olika bara i gradskillnader.
Som redan sagts står Krishna för
det Högre Självet hos alla varelser. Därför skall alla framställningar i hans namn
uppfattas som riktade till alla människor och inte bara som från en personlighet
till en annan. Det skall då uppfattas, att när Han talar om ”min varelse
manifesterar sig som det Individuella Självet”, ”Purusha, den Andliga Personen”
eller ”jag själv i denna kropp”, hänför han detta till varje mänsklig varelses
beståndsdelar.
”Karma är den emanation som
orsakar varelsers existens och fortplantningar.” Kanske den satsen kan
förtydligas om de studerande beaktar den forntida aforismen, att ”Det finns
ingen Karma, såvida det inte finns någon varelse som gör den eller märker dess
verkningar”. Karma betyder handling och då varje väsen eller varelse agerar
enligt sin egen grad av iakttagelseförmåga, och känner reaktionen eller
verkningarna i samma relation, är Karma som helhet – så långt det gäller någon
värld eller något världssystem – ömsesidiga påverkningar och växelverkningar, av
alla varelser
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA page 148
KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan 4
av varje slag, och då varje väsen eller varelse agerar enligt sin
egen grad av förnimmelse, och känner reaktionen eller verkningen med samma
relation, som utgör eller är förbunden med någon sådan värld eller system. Karma
är därför inneboende i alla varelser och inte, som sådant, självexisterande,
eller pålagd av någon tänkt världsskapare.
Krishna visar att odödlighet måste
förverkligas under kroppsligt liv, om det högsta tillståndet skall kunna uppnås.
Uppnås detta tillstånd upphör reinkarnationer såsom nödvändiga. Men de
människor, vars trosuppfattningar är starkt bundna till någon särskild form av
tillvaro efter döden, upplever vad de efterlängtade och återföds på jorden i
tidens fullbordan.
Meditationen, som angavs som
nödvändig för högsta uppnående, kallas ibland ”en livstids meditation”. Det
betyder att människans odödlighet måste först antagas, och sedan strikt hållas
till, som grund för varje tanke och handling, för det är bara på det sättet som
förkroppsligade varelser kan uppnå insikter i odödligheten. Då det är från Anden
i Människan som alla lagar och krafter fortskrider skapar varje människa sina
egna begränsningar på varje plan av tillvaro. Hon kan transcendera dessa
begränsningar bara genom att återgå till sin odödlighet och upprätthålla den, såsom
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA page 149
KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan 5
iakttagaren och den
som erfar alla de passerande förändringarna, fastän hon själv
är oförändrad och oföränderlig.
Från början till slut i dialogen
talar Krishna om de olika vägarna med hängivenhet som människan tar. De flesta
av dem tas i syfte att lyckas uppnå någon begärd belöning, såsom frihet från
återfödelse, behag av individuella ideal av lycka, efter befrielse från kroppen
— individuell frälsning. Han visar att alla dessa belöningar kan uppnås genom
beständiga ansträngningar, men att alla är tillfälliga i varaktighet, de
nödvändiggör att återvända till jorden i någon senare period, hur avlägsen som
helst. ”Brahmacharya som arbetar för frälsning arbetar bara för sig själv.” Han
”går till det högsta målet” men i det tillståndet är han bortom förmågan att
hjälpa sina medmänniskor. Även om han kan förbli i det lycksaliga tillståndet i
en oerhört lång tidsperiod, så kommer de plikter till sina medmänniskor, och som
han lade åt sidan för att erhålla frälsning för sig själv, oundvikligen att
försätta honom på plats, där de plikterna måste iakttas och uppfyllas. En sådan
människas omständighet är helt annorlunda än ”de stora själar som uppnått högsta
fulländning” i kunskap och universell plikt.
Alla världar upp till Brahmas är
underkastade att återfödas igen och igen. I den
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA page 150
KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan 5
sektion som börjar med dessa ord
påpekar Krishna Periodicitetens Lag som gäller i alla Naturens avdelningar. Detta
förklaras närmare i Den Hemliga Läran av H. P. Blavatsky, volym 1, i den del som
hänvisar till De Tre Grundläggande Principerna. Kort sagt är vår nuvarande
jordiska existens resultat av de tidigare. Den nuvarande jorden är resultat av
tidigare jordar, nuvarande solsystem är resultat av tidigare. Alla dessa återger
framsteg av något slag, för framstegens innersta väsen är förändring. Alla varelser
har utvecklats till sina nuvarande ställningar, antingen de är höga eller låga, och
alla utvecklas fortfarande. Ett oändligt universum påvisar oändliga möjligheter.
”Men”, säger Krishna, ”det finns det som vid alla andra tings upplösning inte
själv förstörs. Det är odelbart, oförstörbart, och av en annan natur än det
synliga och märkbara.” Detta är den Gudomliga Gnistan av Ande, Liv och
Medvetande, i varje form och varelse. Ifråga om människan kallas det
”Förnimmaren”, Det som ser, lär och vet, oberoende av alla objekt,
förhållanden och villkor, som det går igenom. ”Detta Högsta, O Prithas son, som
alla varelser ingår i, och som allt detta genomsyras av, kan uppnås genom en
hängivenhet, som är spänt uppmärksam på bara honom.” Att ”agera för och som
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA page 151
KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan 6
Självet” i varje tillstånd, under alla villkor och varje omständighet, är den
högsta vägen och leder till det högsta målet. Det är pliktens väg i sin högsta
aspekt.
”Jag vill nu tillkännage
för er, O främste av Bharatas, vid vilken tid Yogier som dör lyckas få frihet från
återfödelse, eller vara underkastade det.” Yogier är de som eftersträvar
förening med det Högre Självet. Alla lyckas inte i något enda liv, så några är
underkastade att återfödas. Krishna antyder villkor för planeter och säsonger i
de särskilda fallen av bortgångar. Det borde framgå av de specifika
förklaringarna, som citerades ovan, att de angivanden som nämndes inte gäller
för dem vars tankar grundas på materiell existens och att andra uppgifter gäller
i sådana fall. Det kan vara av intresse att beakta detta i relation till de
forntida vises förklaring, att alla Själar inte lämnar kroppen på samma sätt. De
anser att det finns sju stora plexus som styr över mindre sådana. De
representerar kanaler för inflytanden som mottas eller ges. Var och en av dessa
kanaler har sin egen direkta relation till en av systemets sju indelningar och
visar således att människan har möjlighet att vara medvetet relaterad till alla
indelningarna. Av detta borde följa att den dominerande
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTES ON THE BHAGAVAD GITA page 152
KOMMENTARER PÅ BHAGAVAD GITA sidan 5
idén, för vilket som
helst liv, nödvändiggör bortgång genom någon särskild kanal, som leder till sitt
egen passande rike av frihet eller bundenhet. Människan binder eller frigör
alltså sig själv på grund av sin andliga kraft — och hennes samband med varje
avdelning och indelning av den
stora Naturen. Krishna avslutar kapitlet genom att säga
”Meditationens människa som vet allt detta når bortom alla belöningar som
utlovas i Vedaböckerna, eller det som följer av offer eller stram livsföring,
eller gåvor av välgörenhet, och går till den suveräna, den högsta platsen”. Denna
högsta boning kallas ibland ”Allvetande”, kunskapens fulländning, den besittning
som skänker handlingskraft över något eller alla av den manifesterade Naturens
områden. För att nå denna ”högsta boning” måste de högsta motiv råda i all tanke
och handling, kanske genom många liv. Idén i detta högsta motiv kan bäst
förmedlas genom att betrakta följande forntida löfte:
”ALDRIG SKALL JAG VARE SIG SÖKA
ELLER MOTTA
INDIVIDUELL FRÄLSNING. ALDRIG SKALL JAG GÅ IN
I SLUTLIG
FRID ENSAM, UTAN FÖR ALLTID OCH ÖVERALLT
SKALL JAG LEVA OCH EFTERSTRÄVA
VARJE
VARELSES
befrielse över hela VÄRLDEN.
____________________________________________________
Här
nedan finner du kommentarer på de första sju kapitlen av
Bhagavad Gita gjorda av William Q Judge
Kommentarer till Bhagavad-Gita av William Q
Judge, kap 1
Kommentarer till Bhagavad-Gita av William Q
Judge, kap 2
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 3
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 4
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 5
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 6
Kommentarer till Bhagavad Gita av William Q
Judge, kap 7
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap 8
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap 9
Kommentarer
till Bhagavad Gita av Robert Crosbie, kap
10
|
till
ULTs hemsida |
_____________________________________________________________________
Copyright © 1998-2017 Stiftelsen Teosofiska Kompaniet Malmö
Uppdaterad
2017-03-18
|