HPBs meditationsdiagram
© 2005 Online Teosofiska Kompaniet Malmö
Försök först att
förnimma ENHET genom att utvidga medvetandet så att det blir allestädes
närvarande i rummet och tidlöst.
(Antingen med eller utan självidentifiering)
Meditera därefter
logiskt och ständigt på detta med hänsyn till medvetandetillstånden.
Därefter ska vårt normala medvetandetillstånd formas av:
FÖRVÄRV
|
En allestädes närvaro av föreställningsförmågan i hela rummet och i tiden. |
Oavbrutna ansträngningar att förändra medvetandets inställning till allt som existerar, utifrån ett tillstånd som varken är kärlek, hat eller likgiltighet. |
Alla förkroppsligade varelsers förnimmelse om sin egen begränsning. |
|
Ur detta uppstår ett undermedvetet minnesskikt som inte upphör under det drömmande eller vakna tillståndet. |
Bemöter vart och ett av de yttre aktiviteterna olika på grund av att förmågan förändras i vart och ett. Mentalt bemöter man allt på samma sätt. |
Förmågan att vara kritisk utan att berömma eller anklaga.
|
|
Minnet av denna universella
karaktär upplöser all rädsla i mötet med livets faror och prövningar. |
Jämvikt och ständig
avspändhet. Lättare att praktisera "dygderna" som i själva verket är en
följd av visdom, för godhet, medkänsla rättvisa och så vidare uppstår ur
den intuitiva identifikationen med andra, även om man inte känner dem. |
Kommentar: Förvärven
fullbordas genom föreställningen: "Jag är rummet och tiden". Bortom detta...(Det
går inte att uttrycka i ord).
BORTFALL
Undvika att ständigt tänka på och låta
sig påverkas av följande:
Separationer och
möten. |
Skillnaden mellan |
Ägodelar. |
Personlighet. |
Känsloförnimmelser. |
|
|
Fåfänga, |
|
Fåfäng längtan. |
Resulterar i en
avsaknad av vrede |
Girighet |
|
Kommentar: Dessa bortfall är
en följd av medvetandets ständiga mediterande – utan självbedrägeri* på "Jag är
utan" och man inser att det är ovanstående egenskaper som ligger bakom förtryck,
okunnighet och konflikter. "Bortfall" fullbordas genom att meditera på: "Jag är
utan attribut".
* Självbedrägeri kan inte förekomma hos den som medvetet bortser från sin
personlighet.
Allmän kommentar: Alla laster och dygder är sammanblandade och därför kan
detta diagram bara vara vägledande.
[Dikterat av Helena Blavatsky till E. T. Sturdy i London 1887-1888. Sturdy var medlem av HPBs Inner Group, och gav detta diagram till Christmas Humphreys 1940 eller däromkring. Christmas Humphreys publicerade detta i sin tidskrift, Buddhism in England (Nov-Dec 1942). Denna tidskrift blev senare The Middle Way, och diagrammet publicerades återigen i Juli-Aug 1944, vol 19. No. 2. The Canadian Theosophist var den första teosofiska tidskriften som publicerade diagrammet i Mars 1944 – och använde uppenbarligen den ursprungliga versionen från Buddhism in England som sin källa.]
_________________________________________________________________________________________________
Andra artiklar från gruppen ”Mysteriet Buddha”
av Helena Blavatsky:
Mysteriet Buddha
De Sju Principerna
Lam Rim´s och Dzyan`s Hemliga Böcker
Tsong-kha-pa. –
Lohans i Kina
Amita Buddha, Kwan-Shai-Yin och Kwan-Yin – vad ”Dzyans Bok” och Tsong-kha-pa´s
lamakloster säger
En
opublicerad predikan av Buddha
Ytterligare artiklar som behandlar
Tibetansk Esotericism ur den teosofiska litteraturen av Helena
Blavatsky:
I Nirvanas flöde – Kwan Yin & Vachishwara
Senzar – prästerskapets språk
HPBs Meditationsdiagram från I”G” Undervisningen
Dzyans Sånger – Kosmisk Evolution
Dzyans Sånger – Människans Skapelse
Vår Stjärna, Stråle,
Fader eller Dhyani-Buddha
Tibetansk-kinesisk-indisk Ordbok i Esotericism
_________________________________________________________________________________________________
| till
Helena Blavatsky Online
| till
ULTs hemsida |
Copyright © 1998-2014 Stiftelsen Teosofiska Kompaniet Malmö
Uppdaterad
2014-03-23