|
31
UNIVERSELL TEOSOFI
[Översatt från Universal Theosophy sidan 151-171]
Arbeta för Teosofin
AV
ROBERT
CROSBIE
© 2017 Online Teosofiska
Kompaniet Malmö
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 151
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
Det är
fåfängt att godta uppenbarelser för att någon säger så. De ger
ingen kunskap och det är verklig kunskap som behövs av var och en. Löften
[Shibboleths] och formuleringar är bara
ord, inga kännetecken på sanning.
Teosofi finns i världen för att lägga fram
möjligheter som var och en själv kan förvärva kunskap med.
Dess studium och tillämpning framkallar omdöme och urskillningsförmåga
som ligger latent i själva människan.
Sanning är inte en människa,
eller en bok, inte heller ett utlåtande. Sanningens natur är universell.
De som i någon grad besitter den skall befinnas uttrycka universalitet, i
tankar, tal och handling. Deras strävan skall vara för mänskligheten, oavsett kön,
trosbekännelse, kast eller hudfärg. De kommer aldrig att finnas bland dem som gör anspråk
på att vara Gudomlighetens valda talesmän och fordra vördnadsbetygelser av sina
medmänniskor. Sant Broderskap omfattar den minst utvecklade såväl som de allra
högsta. Vi måste söka ge stöd åt alla i sökande sanning. Vårt värde och bistånd
i detta stora arbete kommer att vara just vad vi ger dem genom vårt motiv, vårt
omdöme och vårt uppförande.
Den innerliga önskan
att andra kan gagnas genom våra liv kommer att kännas av dem som är öppna. Det spelar
ringa roll hur få, de kan vara medel till att väcka upp många andra. Det är
strävan och uppoffrandet som frambringar de avgörande resultaten. Men i vår nit
och vårt patos är det gott att beakta vad Mästarna har gjort, och gör, år efter
år, tidsålder efter tidsålder. De gör vad De kan, när De kan, och som De kan — i
enlighet med cyklisk lag. De bevarar den förvärvade kunskapen — och
väntar. Vetande detta, och görande sålunda, kan det inte finnas rum i oss för
tvivel och modlöshet. Teosofi finns för dem som vill ha den.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 152
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
Vi ska hålla fast,
vänta och arbeta, för de få uppriktiga själar, som kommer att fatta planen och befrämja Saken. Många har sina öron så matta och okänsliga, och
med uppmärksamheterna så distraherade, att inga upprepningar kan nå dem. Ändå
måste Teosofin kontinuerligt hållas fram, för alla som vill lyssna. Det är vårt
självpåtagna arbete. I medel, metoder och sätt har vi våra exempel i HPB och WQJ.
Låt oss efterlikna dem och på så sätt göra deras arbete i deras anda.
Den
Teosofiska ”triumfbågen” har förflyttats till avgrunden av trosbekännelser och
materialism. Några har upptäckt var en grund vilar, på den ena eller andra
sidan. Andra har funnit ”stenar” som tillhör triumfbågen, men ”hörnstenen” har
”förkastats”, på grund av dess oregelbundna form
— allt i enlighet med den gamla historien i frimurar-traditionen. Men vi påminns också om att
tiden kom, då den förkastade stenen blev ”huvudstenen i hörnan”, då den byggdes för att
vara slutstenen. Hela tiden fanns de som kände till
hörnstenen, men de var mycket få och deras röster hördes inte mitt ibland ropen
från dem, som funnit delar av triumfbågen och önskade ett erkännande. Så de få måste
”Verka, Vaka — och Vänta”, medvetna om att historien upprepar sig och att
inget nytt finns under solen.
Allegorin om Babels torn
gäller för nuvarande tider. Allting är i förvirring, var och en talar sin egen
rappakalja — och ingen lyssnar. Jag sa ”ingen” — men det finns några. Några fåtal
förstår att inget av detta medför kunskap. Allt som kan göras är att göra ljuset
så skinande, att alla som så vill söker det, och på så sätt sår för framtida
skörd. Det skulle vara en hopplös arbetsuppgift, om det inte vore för
Reinkarnation. Den stora strävan bör alltså vara att sprida de fundamentala
principerna om Enhet, om Broderskap, om Karma och Reinkarnation.
_______________________________
I arbetet som vi tillsammans
åtagit oss spelar det ingen roll om vi ”misslyckas” eller lyckas. Vår föresats
har varit och skall vara att arbetet skall fortsätta. Vi kan – var och en av oss –
göra vårt bästa i strävandet. Det övriga ligger i andra och starkare händer.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 153
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
Vårt
”bästa” må inte vara stort, men om motivet finns, också med att hävda vår
ståndpunkt, är att segra under några omständigheter.
Det är,
så att säga, till Lärorna som
uppmärksamheten måste ägnas. Inte till oss själva, som bara hanterar dem så
gott vi kan. Om man ser att någon på många sätt inte förmår göra allt som måste
göras, eller som denne skulle vilja fullborda, visar det att denne är på väg att
gå framåt och bli bättre. Våra ideal uppnås aldrig, de ligger ständigt före oss.
Såsom en människa tänker, så blir hon. Tiden är en faktor i detta, och den
förkortas av att tålmodigt göra vad vi kan. Att vara det minsta nedsatt av sina
märkbara bristfälligheter är ett slag av irriterande otålighet — ett förbiseende
av LagEN. Vadhelst som sker är riktigt
— tills något bättre händer. Brister som ses kommer att förblekna under
observation, så vi kan med glädje bära våra egna brister, såväl som andras,
medan vi riktigt fortsätter i arbetet.
Ett av de största hjälpmedlen
som Teosofin ger oss är förmågan att få en vidare översikt i aktiviteternas
område än vad annars är möjligt. Vi ser inte bara på detta livet, utan på många
framtida liv, då ”jag och du och all jordens prinsar” kommer att leva och sträva
för mänsklighetens universella befrielser — alltid blickande framåt, alltid
seende vidare höjder som den uppvaknande anden kan rikta sig mot. Det finns
mycken styrka, det finns många förmågor bland människor och som för det mesta
används utan riktning av en permanent natur. Kunde rätt och riktig
filosofi inympas – också den enkla idén om människans Gudomliga natur –
skulle en större impuls ges till att leva rätt, och då
skulle en filosofi som stämmer med naturen i detta sökas av dem som så
stimulerats.
Det skulle inte dröja så
länge, inte heller vara så svårt, om de som är intresserade av Teosofi skulle
upphöra att bara för sig själva anta den och istället bli
flitiga med att sprida filosofin och idén med att tjäna. Utan rätt filosofi är
styrka och särskilda förmågor lönlösa. Om alla studerar för att bli bättre
dugliga att hjälpa och lära andra måste detta leda till allmän fördel och hjälp.
Jag tror att ordet ”Teosofi” har kraft. Om inte, skulle det inte finnas så många
som missbrukade det. Trots allt detta är Teosofin själv oberörd. Vårt arbete är
att hålla den ren såsom den gavs oss, för deras skull
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 154
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
som kan bli hjälpta — och
några finner vi hela tiden. I bättre dagar skall vi kunna göra mera och med
nuvarande förhållanden allt bättre. Teosofi ren och enkel är den norm som
strävanden kan göras på och misstag bekämpas, så den måste alltid hållas som
belägg för rätta strävandets källa. Perfekta handlingar är inte möjliga, så
genom att bara framlägga rörelsens anda, visar vi ändå en klart synlig grund som är
nödvändig för exoteriskt arbete, vilket som helst. ”U.L.T.” är ett namn som
getts vissa principer och idéer. De som associerar sig själva med dessa
principer och idéer attraheras och binds blott och bart av dem. Inte av sina
kollegor som gör detsamma eller som avstår från, eller upphör med, att anse sig
så bundna. DEKLARATIONEN, med de
associerades underskrift, är en vittomfattande avvikelse från något som finns som
en organisation.*
Vi är inteinbegripna i att ”see saker” utan att väcka det Högre Medvetandet, för
vi vet att Teosofi ger kunskapen om de principer, som skulle vägleda dess
studerande i deras allmänna och privata arbeten. Vi skulle också kunna finna
tydliga riktningar och områden — tydliga i att Teosofi klart pekar på vägen hur
man bäst tjänar sina medmänniskor. Så det är gott arbete att leta fram och göra
de nödvändiga citaten från deras skrifter, som bär på Lärarnas avsikter,
tillgängliga för alla. Om sådant ej kan finnas kan man ha grava tvivel på att gå vidare
i den riktningen. Men om vi förmår att sålunda kasta ett klarare ljus över
avsikten skall vårt arbete vara gott, både för lärarna och de lärande.
Grundvalen för framgångsrikt
arbete är Enhet. Detta är det ständiga ropet av HPB och WQJ. Att kunna bereda en
grund för Enhet åt individer och organisationer, utan att kräva någon försakelse
av trosanknytning, är ingen liten sak. Omskriver vi ett yttrande av Mästaren kan
vi säga: ”Hela Teosofin ligger framför dig, tag vad du kan.”
Rollen vi spelar, stor eller
liten, angår oss inte alls. Vårt arbete är att påkalla uppmärksamhet åt den
sanna grundvalen för Enhet bland teosofer —
*“U.L.T.” är förkortning
av United Lodge of Theosophists, en frivillig Association av teosofi studerande.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 156
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
och att samtidigt ge exempel.
Människor, vare sig nya eller gamla studerande, behöver fatta Teosofins budskap
i sig självt — inte för någon tro på någon person eller organisation. Om
studerande lyckas i att förstå och tillämpa Filosofin kommer de att ha sann klärvoajans rörande
människor, saker och metoder, och deras tacksamhet kommer att innefatta allt som
bidragit till deras möjlighet. Denna tacksamhet kommer att finna uttryck i hur
de gör detsamma för andra.
Så
strävandet borde vara
att få de som är intresserade att delta, att förena sig med arbetet och dela
ansvaret — inte genom att omvända eller pressa, utan genom att hålla idén
tillgänglig för dem på olika sätt. Precis som med något annat så måste varje metod prövas, men
utan att göra riktningen alltför hård och fast. Huvudarbetet är att förmedla
idéer. Vårt ändamål är att dra uppmärksamhet till Lärarna och Läran, inte till
några andra, således ligger det beskydd och säkerhet i att upprätthålla
opersonligheten i ULT. Dess syfte, omfång och ändamål framgår av
Deklarationen och för övrigt dras
uppmärksamhet till den stora underliggande Rörelsen som framtvingar sådana
förändringar från tid till tid.
Så när de förklarade ledande principerna efterföljs och Läran studeras
uppkommer den praktiska tillämpningen av sig själv. Tills var och en klargör
sina egna förnimmelser kommer man inte kunna skilja Ofirs guld från grova
metaller. Låt ULT bara blomstra på sitt
moraliska värde.
Det arbete vi måste göra, den
kunskap som vi måste ge ut, beror inte på några andra namn än de sanna Lärarnas,
HPB och WQJ.... och till Mästarna som De tjänade. Ingenting annat kommer att
återuppliva Rörelsen. Teosofin härrör inte från något samfund, inte heller från
några levande personer. Så långt det angår världen och alla teosofer kommer
Teosofin från HPB och WQJ, eller snarare genom dem. Så för att undvika
missförstånd återvänder vi till Budskapet och Budbärarna.
Våra
strävanden kan synas
inadekvata, inte avpassade. Men de är i rätt riktning, och ”lite surdeg
genomsyrar hela degen”. Vi skall göra vad vi kan, och allt som vi vet hur då,
vara tålmodiga med det onda i vår tid, medan vi bemödar oss för det som kommer
att verka, för det större goda i framtiden, lite här och lite där, och på så
sätt föra
teosofernas förnuft av varjehanda grad och i varje samfund till en så bred uppfattning
om filosofin som möjligt. Och alla dessa strävanden kommer också att
undervisa oss, då vi måste möta alla slags sinnen från de okunniga till
arroganta, och tala så att det ger ett intryck som håller sig kvar. HPB skrev en
gång: ”Om någon håller sig till Buddhas filosofi, må han tala och göra som
Buddha talade och gjorde. Om en man kallar sig kristen, må han följa Kristi bud
— inte hans många meningsskiljaktiga prästers och sekters tolkningar.” Moralen
är – om någon önskar vara teosof – må han studera Teosofi som den gavs av Dem
som tillkännagav den. För att någon skall godta som sant, vad vilken lärare
som helst väljer att säga honom – utan att några medel ges honom för att kunna verifiera de
givna uttalandena, eller utan att på egen hand kunna verifiera det påstådda –
det är helt enkelt att tro med blind tro, så som så många andra gör.
Vår egen svåra sak är att
undvika allt sken av varje slags auktoritet, medan vi samtidigt är säkra på vår
grundval och inte rädda att säga så. Vi måste ge var och en en möjlighet att se
själv, att vad vi har att säga är välgrundat och berättigat. Vad vi har att ge
är iögonenfallande punkter, klara och bestämda, så att de inte kan hoppas över
av läsaren, utan står som fakta, som vem som helst, som bryr sig om det, kan
verifiera. Vi har påtagit oss en hög mission och en tung uppgift, inte för att
vi tror oss vara så utomordentligt passande, utan för att vi ser behovet.
_______________________________
Blott närvaro på möten räcker
inte för att känna vår identitet med arbetet. Deltagande är bara inledning till
ett vidare steg. Detta visar sig självt, när de som deltar börjar fråga hur de
kan få vidare insikter. Då de deltar utvecklas de naturligtvis, men de skall
inte låtas glömma ändamålet med den hjälp som lämnas dem, inte heller att sådan
hjälp blott är ett medel och en väg. Syftet med teosofiska studier och arbeten
är inte individuell utveckling, utan att var och en och alla skulle bli
mänsklighetens sanna hjälpare. Några fattar tag i den känslan.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 157
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
Tendensen att säga mer till
nykomlingar, än som är nyttigt, är i början vanlig, men gradvis, när den ses
minska förfrågningar, blir den övervunnen. Medan vi låter oss påverkas av
allting skall vi inte tränga på med någonting, Vi använder inte styrka, om vi så
kunde, för varje sinne måste vara fritt att välja. Annars skulle det inte finnas
sanna framsteg. Och jag tror detta är en god attityd att inta beträffande frågor
rörande teosofiska påståenden och förmedlare. Dessa varierande inriktningar måste ha
sin plats i medvetandets stora hushållning. Det måste de, annars skulle
människor inte attraheras av dem, skulle inte gripa tag i dem och hålla dem
kvar. När den särskilda ”riktningen” inte bringar den hängivne det förväntade
resultatet i kunskap, då anges ett vidare sökande för sinnet som fångats så.
Varje person som verkligen väckts upp av sådana påståenden eller förmedlare kommer
att beröra oss, förr eller senare, om vi håller i den raka linjen.
Ju färre ord som en idé kan
uttryckas i, desto bättre. Vår ansträngning är att bland teosofer sprida idén om
Enhet, oberoende av organisation. Må var och en gå sin väg, och med bästa
avsikt, med tilltro till andra för detsamma. På detta sätt sätter vi inte upp
några hinder, oavsett vad andra kan göra. Vi sympatiserar med alla
strävanden att sprida ut vitt och brett Teosofins läror rent och enkelt utan
att uttrycka förkärlek åt någon organisation eller individ som är engagerade så,
erkännande att medan metoderna skiljer sig åt, är den enes Sak allas Sak. Vi
behöver alla odla den människokärlek som sympatiserar med varje strävande att
sprida Teosofi, även om metoderna och andra ting inte appellerar till oss.
Vilken som helst ansträngning är bättre än ingen ansträngning alls.
Vi
pekar på Budskapet, Budbärarna och Deras
förklaring av Arbetet. Det bör vara
vår hållning att på varje möte ange vad våra ändamål är — nämligen att sprida
Teosofins fundamentala principer och att besvara frågor i ämnen som
tillhandahålls.
Den Auktoritet som vi
erkänner är inte vad människor betecknar som auktoritet, en som kommer utifrån
och kräver lydnad, utan ett internt erkännande av värdet, hos vad som
strömmar
från någon given punkt, fokus eller person. Det är auktoriteten i ens eget
Självs
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 158
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
urskillningsförmåga, intuition, den högsta tankeförmåga. Om vi följer vad vi
erkänner på det sättet, och fortfarande finner det gott, riktar vi naturligt
våra ansikten åt det hållet. Det betyder inte att slaviskt följa någon person.
HPB skrev, och visade sig
själv vara sann Lärare, när hon sa: ”Följ inte mig, inte heller min väg, följ
Vägen jag visar, Mästarna som är bakom.” Visdomen i detta råd ses i att
observera riktningen hos dem som bedömde från lärorna, av vad de kunde se av
läraren. De bedömde henne från sina normer, inte från hennes stödjande av
Teosofin som hon undervisade. Vi påpekar alltid att det mesta och bästa någon
kan göra är att göra som Judge gjorde — följa riktlinjerna som HPB lade fram,
oavsett några andra människor. Styrkan som någon arbetare visar är inte
personlighetens, som inte har någon av sig själv. Den ligger i orden, idéerna,
sanningsövertygelsen, som den inre människan håller.
Vi
eftersträvar Enhet först
och så långt möjligt utelämnar vi punkter som kan motverka. Själva Teosofin, ren
och enkel, är den stora ”förenaren”. Ju mer vi kan uppmuntra andra att studera
och tillämpa Teosofin, desto mera skall de själva se rollerna som de olika
personerna och personligheterna spelade i rörelsen. Vårt arbete är att
informera, inte värva proselyter.
När frågor ställs om personer
i Rörelsen, och när tillfällen framtvingar det, måste raka besked om fakta ges,
men i försvar av Teosofin, inte som fördömelse av någon person. Detta är nyckeln
till rätt attityd i alla sådana fall, som uttrycks i teosofisk historia, såsom
den gjorts eller görs. Det kan gälla ett smalt spår, men vi måste finna det, och
detta, medan vi påpekar sanning, antingen i teosofisk filosofi eller historia,
just för att undvika fördömelse, även när namn måste nämnas. När andra gjort
misstag och gått fel, blir de till ställföreträdande försoning för dem, som
kan ha gjort detsamma, utan läxa som lärts av andras misstag.
Man måste veta Sanning för
att upptäcka dess efterapningar. Så vi påpekar Budskapet och Budbärarna, samt
Källan som alla borde lita på, och som önskar lära vad ren Teosofi är och vad
det inte är. Vad alla behöver är intelligent hängivenhet för Mästares sak.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 159
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
Det är alltid personliga avvikelser och sidosprång som
driver bort studerande från Filosofin. Vi måste gå fram, göra vad som verkar rätt under
ständigt varierande omständigheter, och det är där som urskillning kommer in. Det
är aldrig vad man skulle gilla att göra under det ena eller andra förhållandet,
utan vad som måste göras. Vi har mycket att göra för att anpassa oss till vad
som kan vänta oss. Kan vi göra det? Vi kan försöka.
Om grundidéerna inte tas in,
kan ingenting göras. Om vi inte kan göra mer än hålla dessa idéer levande i
världen och bland teosofer skall vi vara belåtna, men vi har inte kommit fram,
och medan våra liv varar fortsätter vi med att göra allt vi kan för att ge andra
en sund grund, en bättre förståelse av vad Teosofins stora Idéer betyder. Var
och en av oss måste finna sitt eget uttryck av samma stora Sanningar.
Detta är en
övergångstidsålder, och vi måste återvända till ursprungsprinciperna, förkunna
och bevara dem så gott vi kan, så att de skall finnas redo för dem som behöver
dem, och hämta vår inspiration från Budskapet och Budbärarna.
_______________________________
Vad vi måste värna oss emot,
i Teosofiska arbeten, är inte våra misstag — utan misstag som kan undvikas. Det
är ett misstag att låta intrycket växa i någon människas sinne att hon är viktig
för Teosofin. Teosofin återupprättades för världen för deras skull som ser efter
ljus, inte för dem som är tillfreds med saker som de är och livet som de finner
det. Så att försöka intressera särskilda personer är inte värt den strävan
som läggs ner. Den väldiga strävan som görs, den förhindrar, när den
uppväcker endera opposition eller oriktiga anmärkningar. Att få så många
människor som möjligt att veta om Teosofin, men inte söka ut någon särskild, är
den visare vägen.
Mångas Karma är
sådan, att inga mentala eller fysiska dörrar lämnas direkt öppna, ändå kan också
de nås indirekt, genom andras strävanden i frändskap, och som kan hålla sig
kvar och finna vägen. Vad vi bör göra är snarare att förmedla informationen,
att möjligheten att förstå och tillämpa Teosofi kommer genom
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 160
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
Karma till de
mycket få, inte för att det undanhålls från någon, utan för att deras rådande
tendenser inte är av en natur att lämna sinnet öppet att beakta nya sanningar,
eller att förmå dem att ta fördel av vägarna och medlen som erbjuds. Detta
kommer i många fall genom försummelse eller missbruk av möjligheter i tidigare
liv. Särskilt är detta sant i denna tid när så mycket av den forntida Visdomen
ännu en gång gjorts tillgänglig för alla som så vill. Alla får denna chans,
några mer förmånligt än andra. Det är höjden av oförstånd att försumma
möjligheten igen, mest särskilt i de fall då det har förts hem till dem utan
möda. I våra dagliga liv blandar vi oss med människor sådana de är. Detta förmår
oss att visa mänsklig sympati med deras liv, att förstå deras förhållanden, utan
att bli inblandad i något av det, medan att – på sätt som inte kan beskrivas –
ge intryck av livets allvarliga sida och det nödvändiga med verklig kunskap om
dess mening.
Det är både vist och
nödvändigt att ha en god uppfattning om sätt och medel i processen att hantera
andra människors sinnen, inte bara för det att göra ”gott” eller vara ”god” utan
för att både de och vi kan lära reglerna för Själslig-krigsföring, plikterna, individuella
och kollektiva, och om det reinkarnerade Jaget, ”krigaren”. Vi är Karma, för
vi är själva orsaken till allt vi gör. Vår svårighet är att vi inte inser den utsträckning som orsakerna sträcker sig i, och som vi sätter i rörelse, vare sig
på gott eller ont. Därför är det nödvändigt att veta vår härkomst, andlig,
intellektuell och fysisk. Vår ärftlighet är vår egen, med de nuvarande effekterna
av orsaker som sattes i rörelse av oss själva, för länge sedan.
Även om allt som vi kan säga
bara är återupprepningar, kastas ibland ett nytt ljus av ett ord eller
tillämpning, som kan vara behjälplig och brukbar för någon. De två ting, som
förhindrar genomslagskraft, är vårt eget misslyckande, att ge så gott intryck
som skulle kunna ske, och lyssnarens misslyckande att uppskatta meningen i vad
som sagts. De flesta sinnen kan inte se bortom personen, med dennes fel och
begränsningar, bortom själva gåvans givare, och allt som det innebär, och därför
förväntar de sig alltför mycket av personligheten, i det att denne inte helt
förkroppsligar vad som lämnats över.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 161
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
Om vi står sant och stadigt
vid våra mål, syften och lära, kommer vi att kunna erbjuda sådan hjälp och
ledning, som står i vår kraft, för alla som må höra på, och alla nödvändiga
arrangemang formar sig själva. Vi behöver bara ständigt ha kvar de ursprungliga
riktlinjerna, som lades ut av HPB och WQJ, i sinne och hjärta, nämligen först ENHET,
i fokus för andlig tillväxt och ömsesidig styrka, samt STUDIER,
så att kunskap om Rörelsen, dess syfte, dess Lärare och dess Budskap, kan
uppnås. ARBETE med oss själva, i ljuset av dessa studier, och
för andra, först, sist och hela tiden.
Allt som någon av oss kan ge,
det är Teosofi. Vi hittade inte på den. Den gavs oss, vi står i kö och
lämnar den vidare. Som folk brukade göra vid bränder, när spannar med vatten
fördes vidare. Människor är tacksamma mot den som för ”livets vatten” vidare
till dem, men ”överlämnaren” vet vart tacksamheten hör hemma och säger: ”Tacka inte
mig, tacka Teosofin — som jag gör. Den möjliggör för mig att hjälpa andra.
Detsamma kommer den att göra för dig.” Sålunda hjälper han dem, och hjälper sig
själv, att bli fri från den personliga idén. Kampen mot den ”personliga idén” är
lång och stark. Den måste värnas mot, för att ta till sig vad den inte har rätt
till.
Budbärarna har lämnat allt
som är nödvändigt – för oss och andra – beträffande riktningen. Det är för oss
och för dem att tillämpa det rätta, i rätt tid och på rätt sätt. Alla de som
betraktar
filosofi, logik och fakta på dessas meriter — alla de som har, eller som i någon
mån kan få, öppna sinnen, kommer att göra någon undersökning, kommer att i samma
grad få en bättre åskådning, en bättre uppskattning av behovet av Enhet på filosofisk grund. Vad Teosofin är
involverad i, genom dem som tror på
den, utan några mentala reservationer alls, är en kamp för erkännande. Teosofin
tjänar till att förklara den dolda sidan, alla sakers verkliga och inre mening,
för den är vän med förståelsen, en hjälp till kunskap. Genom den kan en
människa komma att känna sig själv, rakt igenom. Det är för missförståelse av
det verkliga Självet som vi har alla dessa religioner, sekter, partier och
dogmer, med alla deras hävdvunna intressen och upprätthållare. Det är människosläktets
Karma som möter oss, så vi kommer varken att ropa eller vika undan, när den drabbar oss.
Vad vi annars
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 162
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
kunde tänka
vara det värsta, är det bästa som kan komma, om vi
bemöter det i rätt anda, ställer vår Karma tillrätta när vi går vidare, och gör
oss till bättre redskap.
Det är genom att uppehålla
oss vid vår inneboende utvecklingsduglighet som vi blir fria från våra
bristfälligheter. Det sista att betvivla är alla människors inneboende
utvecklingsmöjligheter. Här är ett intressant utlåtande av HPB:
”Varje
Jag har förflutna Manvantarors Karma bakom sig. Jaget börjar med Gudomligt Medvetande — inget
förflutet, ingen framtid, ingen avskildhet. Det är långt innan det får klart för
sig att vara sig själv. Bara efter många födslar börjar det av denna kollektiva
erfarenhet att bli varse att det är individuellt. Vid slutet av sin reinkarnations-cykel är det fortfarande samma Gudomliga Medvetande, men det har
nu blivit individualiserat Själv-Medvetande.”
Utan
denna känsla av inneboende fullkomning skulle det inte finnas något att leva för. Några år med ”njutning
och smärta” och sedan är allt borta — och vad har uppnåtts?
Gör vad vi vill, vi kan inte
fly från Livet, för vi är Livet – hela tiden. De flesta av oss inser bara en del
av dess möjligheter. Ibland lär vi oss vad Livet verkligen betyder. Vi arbetar
med det som mål, för oss själva såväl som för andra. För det mesta nu för ”dem
som vet ännu mindre än vi”, men även vi lär hela tiden. Är det inte värt allt
det kostar? Människor gör större offer än vi uppmanas att göra, och för
oändligt mindre — några få år med diskutabel lycka, och sedan glömska, så långt
de vet eller kan se. Att vi kan se bara lite av livets ändamål är mycket, att
känna det är ännu större, att inse det är att leva. Det är en Livets Skola och
allt som någonsin kommer till oss innehåller däri sakerna som vi behöver, under
alla omständigheter, vare sig vi anser det hårt, bekymmersamt eller behagligt.
_______________________________
I jämförelser med Teosofi måste teosofer påpeka fel. Metoder måste variera med
tid, plats och förhållanden. Vi måste lära att sättet att framföra sanning är
att undersöka olika trossatser i dess ljus. Idéerna vi måste framföra inbegriper en full känsla
av frihet för den som lyssnar, såväl som för
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 163
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
den talande. I dessa dagar av
omvändelseiver och propaganda för alla sorters ismer råder ett större behov
av tolerans, om vi ska finna de springor i andras sinnen, som frågor
möjligen kan väckas upp ur. Vi kan ge exempel genom att undersöka vadsomhelst
enligt dess meriter och sedan presentera det i kontrast med den Teosofiska synen, som samstämmer med
naturen som helhet. Sättet att veta sanningen är att gå tillbaka till vad Lärarna
själva gav, både i filosofi och i rätt arbete. Mästare slutar aldrig att arbeta,
och det är alltid möjligt för även den mest ödmjuka teosof, som är klarögd och
älskar mänskligheten, att underlätta Deras arbete. Vi måste om och om igen föra
alla modfällda och förbryllade teosofer till att uppmärksamma vad HPB år 1888
skrev till Judge:
”Natten till igår fick jag
se ett fågelperspektiv av
de teosofiska samfunden. Jag såg
några få uppriktiga och pålitliga
teosofer i deras kamp med världen i stort och med andra – endast till namnet
och ambitiösa – teosofer. De förra är större till antalet än du kan tro, och
de segrade –
såsom ni i Amerika kommer att segra om ni bara förblir starka och
trofasta
gentemot Mästarnas program och sanna mot er själva.”
Och igen:
”För det är bara när
Kärnan är utvecklad som ackumuleringen kan börja, och som kommer att leda
till, om än långt in i framtiden till bildandet av det organ som vi har i sikte.”
Jag tror inte att de använde ord utan avsikt. Det är för oss, och alla
andra som skulle vilja tjäna Dem, att tillämpa, tillämpa och åter tillämpa Deras
läror. Det finns ingen tidsgräns för strävanden.”
_______________________________
Studier och
förberedelser för
nybörjares del kommer, ensamt att göra dem effektiva som propagandister. När
man bemödar sig om att bistå dem är det väsentligt att uppmuntra deras egna
initiativ så mycket som möjligt, med förslag och justeringar, när och var så är
nödvändigt.
I början, i mitten och i
slutet av alla våra arbeten bör vi hålla oss till Den Hemliga Lärans Tre
Grundsatser, för på dem hänger hela filosofin, och utan god grund i dem,
inga verkliga framsteg. Det första att klargöra i varje framställning av Teosofi
är omöjligheten av
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 164
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
det vanliga begreppet om en
personlig och avskild Gud, och vikten att göra
klart för sig SJÄLVET såsom allt, i alla.
Sedan Periodicitetens Lag, Karmas Cykler, i alla dess
tillämpningar såsom ”världens eviga vägar”. Detta påvisar Reinkarnation genom
analogi, liksom också solsystemens, planeters och varje materiell forms
successiva åter-förkroppsligande. Detta leder naturligt till betraktandet av ”den
Universella Över-Själen”, den kollektiva intelligensen i varje solsystem, såväl
som i dem alla — för alla är förenade, ”ner till den allra minsta fattbara
atom”, och vad som påverkar en, påverkar alla – Jagen små och stora såväl som
embryonala. Detta betyder genomgående Enhet i allt, interaktion
sinsemellan alla, individuellt ansvar.
Vid
varje studiegrupp är det
gott att ange vad mötets mening är och att få frivilliga att med egna ord
uttrycka sin förståelse av de Tre Grundsatserna. Frågor bör inbjudas
fritt och efterfrågas, med meningen att studerande, även nybörjare, bör
uttrycka dem för sig själva. Bara så kan de göra sin förståelse god och komma
fram till att kunna hjälpa andra, så som de själva blivit hjälpta. I
studiegrupperna i Teosofins Ocean är de Tre Grundsatserna bakgrunden till
hela arbetet. Kapitel för
kapitel, i frågor och svar, kan tillämpningar utarbetas och hela filosofins
följdriktighet klarna. Individuella studerande som vill lära bör både ställa och
besvara frågor i enlighet med själva filosofin. Det blir svårt att få många att
se vikten i dessa ständiga upprepningar, men de är väsentliga för alla sanna
framsteg.
Det rätta sättet att se
tingen på visas inom Teosofin. Varje människa måste lära, att veta, och att
kontrollera sin egen natur, om hon skall förvärva urskillning — förmågan att
hjälpa andra. Var och en måste ta filosofin och tillämpa den, mot alla misstag
och handlingar som, medan de gör uppgiften svårare, har varit medlen för att
uppväcka själva den urskillning som behövs. Våra misstag kan vändas till vår
nytta. Vi tar tid till att tänka ut vad vi skall säga och
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 165
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
hur vi ska säga det. Man kommer
över ostadiga föränderligheter och villrådigheter, när man tar sig tid att tänka
ut sakerna helt, innan man handlar eller man lovar något. Han kommer sedan
att göra vad denne säger sig att göra. Denna noggrannhet ökar sann självtillit
och tilliten som andra ger densamme. Bara som sant förtroende förvärvas kan
människor bli hjälpta av sig själva och med varandra.
Det västerländska
förnuftet är
böjt att se till det rent litterära, och fina fraser, som norm för
bedömningar. Folk i allmänhet ser inte meningen i vad som skrivs. På samma sätt
får de inte fram värdet av sina erfarenheter. De gör bara ytliga slutledningar
och tillämpningar. De har därmed liten förmåga att tillämpa filosofin i dagligt
liv, inte heller kan de se dess praktiska värde. Om de skall kunna uppfatta
rätta värderingar, och göra riktiga tillämpningar, måste de hjälpas att
assimilera de fundamentala principerna. Var och en måste lyckas få bukt med sina
egna fel, i detta och annat — inte andras fel. Förrän studerande börjar arbeta
allvarligt med detta kan de inte finna vare sig säkerhet eller lycka. Teosofi
och dess tillämpning går tillsammans, om verkliga framsteg skall kunna ske. Det
är inte upptill oss att säga ”Gör detta” eller ”Gör inte det”. Vi ska lägga fram saken,
Teosofi och dess individuella tillämpning, och låta varje studerande, varje
förfrågare, fatta sina egna beslut. Genom att följa ”råd”, istället för att
utöva sin egen urskillning, hamnar folk ständigt i knipa och klandrar sedan
alltid ”rådgivaren” när sakerna inte blir som de förväntat sig.
”Bland tusentals dödliga
kanske en enda strävar mot fullkomning.” Så bland de många som kan intressera
sig för Teosofi – filosofin för människans fullkomlighet – kan här och
där finns kanske en som kan vakna upp. I det ligger hoppet. Och till och med dem, som
är tillräckligt intresserade bara för att lyssna eller läsa uppmärksamt, kan då
få något av en trend till att
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 166
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
en dag utveckla sig. Om vi håller på och
fortsätter med alla lämpliga medel som står öppna för oss så uppkommer
någonting av sådana ömsesidiga bemödanden.
_______________________________
Lärarnas fundamentala
utlåtanden är axiom att användas. Samtidigt är de invävda med sådana tankegångar
som kan påverka det vanliga sättet att tänka. Vetenskap, psykologi, och alla
arbeten som bygger på dem, misslyckas — och detta av ingen annan anledning, än
att de inte förmodar eller medger, att fullständig och sann kunskap existerar. Om
Västerländsk Vetenskap och Psykologi skulle fortsätta med sina omsorgsfulla
strävanden i Teosofins ljus, skulle världens andliga och intellektuella
mörker snart bli övervunnet, och en civilisation växa fram, som bäst
skulle uttrycka ett sant fysiskt liv. Vad hindrar? Intellektuell stolthet,
tillsammans med förlamande verkningar av falska religiösa begrepp. Om idén
antas, att det bara finns ett liv på jorden, då skulle all nuvarande lärdom om
människan och tiden vara begränsad till en smal och liten verkningskrets. Men om man omfattar
idén om successiva liv på jorden – alla under Karma – då får lärdomar en vidare
räckvidd, leder människan till föreställningen att alla krafter av varje slag
fortgår från det Högsta Suveräna, alla varelsers Själv, att hon själv i
verkligheten är en andlig varelse och måste tänka och handla som sådan.
Vi kanske inte är i stånd att
tillämpa så mycket som vi själva och andra önskar med alla axiom och filosofins
resonemang, men vad gör det? Vi kan tillämpa vad som är möjligt, och allt det är
möjligt för oss, och ur detta kommer större förståelse och färdighet att uppstå. Var och en måste finna
sin
väg. Ord kan inte förmedla detta, ändå finns en väg för var och en. De flesta problem
ligger i att försöka se, försöka höra, försöka ”tänka” ut alltihop, istället för
att tillämpa vad vi verkligen ser. Alla förmågor uppkommer mycket gradvis,
oförnimbart -- känt, omfattat och insett, snarare än att ha blivit förnimmda, i vanlig
mening. . . . Många studerande har inte tillräcklig kännedom om filosofin själv,
för att ha tillräcklig tillit,
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 167
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
att fatta tag i och fortsätta med arbetet. De
borde ha lärt sig att ingen människa är Teosofi och att de bästa är bara
vidarebefordrare. Att också de, när de har mottagit, borde bli verksamma att göra
lika mycket genom andra och i sin tur bli vidarebefordrare.
Vi sysslar med
sinnen, inte
personer. Själen, som blivit anpassad av sinnet, reagerar på hela naturen. Om, vi
som personer, alla kunde se på idéernas värld, på det sättet skulle vi lära mer,
få större urskillning och bli mer till nytta för andra och på så vis förtjäna Deras
vägledande inflytande. Det är Karma, alltsammans. Studerande borde inse det och
dra nytta av kunskapen. Den rätta och riktiga begynnelsen är allting. Om denna
förvärvas och hålls kvar, då kommer allt som människan gör att föra henne och
andra åt rätt håll. Antingen är ren och fläckfri Teosofi det mest verkliga i
världen, eller så slösar vi alla bort vår tid och våra strävanden. Om vi förmår
fatta dess verklighet helt seriöst, då skulle vi aldrig sluta med att försöka
förstå och tillämpa vad som upptecknats av Mästarnas Budbärare för vår ledning
och undervisning. Vad är skillnaden mellan Teosofi och någonting annat? De
grundläggande principerna, skulle jag säga. Ingenting annat skänker och bereder en
allomfattande livsåskådning, en grundsyn som inbegriper allting. Alla slag av
uppriktiga strävanden hjälper, alla slags system innehåller någon sanning, men
de faller alla kort, då de alla utesluter eller bortser ifrån någon del av
naturen. Teosofer i varje grad eller ställning bör inse att under Karma krävs
mycket av dem som har fått mycket i möjligheter och kunskap. Vi kan bara
använda våra möjligheter och kunskaper till bästa möjliga fördel, och fortsätta
med det, om vi själva inte motsvarar förväntningarna av behovet av ”Lagarnas Lag —
absolut Medkänsla”. Vad som har gjorts har varit till
verklig och bestående förmån för många. Andra är ännu ofödda och skall komma.
Detta är tiden då man önskar vara som Brahma med ”ögon, huvuden, munnar och öron
åt varje håll.” Läs Tidsvågen av HPB ”The Tidal Wave” i Lucifer (Vol. V, sidan 173) om du skulle
vilja lära dig hur HPB kände — och känner. Ämnets verkliga kärnpunkt är
människans gudomliga natur. Arbetets verkliga hållpunkt är att få in det i
förnuften hos dem som kommer.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 168
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
I Teosofin har vi den grunden, att världen är i desperat behov av rätt filosofi. Utan det är
styrkor och speciella förmågor meningslösa, eftersom de missbrukas. Teosofi
är inte bara ord. Det är Liv och det innefattar alla ting i livet och alla
levandets planer. För att ha Broderskap bland de många är det först nödvändigt
att förverkliga broderskap bland de få och broderskapets grund är gudomligheten
som är inneboende i alla människor.
Alla sanna intryck kommer
inifrån — från den högsta principen i oss, Atma, eller Gudomligheten som är en
och densamma i alla. Om det inte finns något annat i hjärnan än intryck från vår
varelses lägre principer, ingenting att förbinda Tänkaren med högre plan, kan
hon bara pendla mellan dessa lägre tillstånd. Om tanken skall höja sig vidare
måste det vara tanke utan hjärna. Naturen fungerar genom ordnade processer som
vi ger lagens namn. Hos individen kallas det Vilja. Genom handling av vilja kan
alla vanliga mentala processer stoppas. Då kan det vanemässiga centret för
mentala handlingar transcenderas, och uppstigning till nästa plan ske, utan förlust
av förmågan att förnimma på detta. I alla sådana försök måste vi i sinnet bevara
de grundläggande principerna i vår syn. Anden i människan, Förnimmaren,
Uppfattaren, är ”oberörd av svårigheter, arbeten, arbetes frukter eller begär”.
Det tycks mig att den klaraste fattningsförmågan, om inte förståelsen, i allt
detta, kommer ur att uppehålla sig vid idén om Förnimmaren, såsom seende in i
ett eller annat av sina ”höljen” och där finna handlingarnas registrering rörande
någon av dem, eller alla.
_______________________________
När människan överväger eller
försöker att praktisera ”koncentration” beror allting på vad hon har i sinnet,
hennes fundamentala uppfattningar om Gudomlighet, Naturen och Människan. Den
allmänna idén i detta ämne, såväl som i andra, både subjektiva och objektiva, är
rent personlig. Det finns inga självrannsakningar i ens egna motiv, ingen altruism,
ingen strävan att i det dagliga livet utföra det antagna ändamålet, att bli
bättre i att hjälpa och lära andra, ingen observation i de
onda verkningarna av att kasta sig sig in i ”psykisk
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 169
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
utveckling”. HPB säger,
”Man måste ha en orubblig tillit på Gudomligheten inombords, en obegränsad
tro på sin egen kraft att lära. Annars är man bunden att falla i självbedrägeri,
villfarelse, bländverk och oansvarigt mediumskap.” Här är den varnande
vägledningen mot alla försök att utvecklas psykiskt, innan man har lärt att
bemästra och styra det lägre, personliga självet. Vad som är absolut nödvändigt
är rätt filosofi och dess tillämpning i dagligt liv. Genom fel attityd i detta
och andra avseenden, misslyckas många välmenande teosofer och skadar sig själva
och andra. Meningen är klar. Lämna psykism för sig själv. Arbeta från den
andliga sidan på den lägre naturen – synlig och osynlig, psykisk och fysisk.
Först genom analys och riktig uppfattning om vår varelses principer, som
Teosofin undervisar, sedan genom vägledning från den kunskapen, som den uppstår
inom en själv. Vi går dagligen från plan till plan, men sätter allting i
relation till hjärnans kretsgång av nödvändigheter, och förlorar då de verkliga
betydelserna. Att uppehålla sig vid de fundamentala punkterna och strävan att
hjälpa andra är den sanna koncentrationen. Mr Judge skrev: ”Sålunda blir Viljan
befriad från begärets herravälde och till sist lägger den själva sinnet under
sig.”
Om Teosofin
uppfattas att vara något av en abstraktion, ett abstrakt
begrepp, eller en enkel punkt att börja med, för ett system att utvecklas från,
genom individuell forskning, då måste hela den idén överges, om Mästare som
tidsåldrarnas samlade visdoms väktare och om Deras Budskap till människornas
värld. Varje studerande, värd att betecknas så, vet att H. P. Blavatsky gav en
stomme av kunskap till världen, att Hon benämnde vad Hon gav som ”Teosofi” och
att Hon tydligt förklarade, att det var från Mästare av Visdom.
För
Rättvisa till Budskapet,
till Budbäraren som bringade det och till Mästarnas ideal, skulle ingenting
annat än detta Budskap kallas Teosofi. Vem som än tar någon annan hållning
bryter mot ockultismens första lagar, genom att förringa både Budskap och
Budbärare, och kan inte förvänta sig att dra nytta av dem.
De som godtar Budskapet och
förringar Budbäraren är lika beklagliga, för genom förringande av det ena,
förringar de båda. Till dem borde sägas, att det är dårskap att föreställa sig
att Visdomens Mästare inte skulle veta tillräckligt, för att välja en Budbärare
som skulle leverera
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 170
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
Deras Budskap korrekt och i sin helhet. Ifrågasätts
Mästarnas visdom faller hela byggnaden till marken.
_______________________________
Det finns bara en säker
kurs. Teosofin måste förstås som att vara en gåva till mänskligheten av mer
framskridna varelser än vi själva. Vi måste lära, och tillämpa, de fundamentala
principerna som bär upp den stora filosofin och förstå lagens verksamhet som den
bringar i dagen. Då, och bara då, kan vi börja göra Teosofin till en levande
kraft i våra liv. Vi borde bevara en tjänstvillighet att ge och ta emot
instruktioner men i vilket av fallen borde vi vara förvissade om att sådan
instruktion är i exakt harmoni med de lagars principer som läggs fram i den
Teosofiska filosofin.
Om varje studerande gjorde
det skulle allt ha ett mål, ett syfte, en lära, och en säker grund för
förenade strävanden. Sådana åtskillnader som kommer av individuella åsikter, och som
kan uppstå, skulle lösas genom noggranna anpassningar av dem till filosofin.
Sålunda skulle alla vara förenade, alla bevara den yttersta tankefriheten, alla
framskrida med högsta hastighet genom självframkallade och självplanerade
strävanden.
Ingen människa skulle då göra den fatala blundern att föreställa sig att Teosofi
är något som kan utvecklas, utan var och en skulle hänge sin tanke och strävan åt
att växa längs de riktlinjer som Teosofin anger, så att man kan bli bättre duglig
att hjälpa och att lära andra.
_______________________________
Om det finns en sådan kunskap
som Visdoms-Religionen är det resultat av Visdomsmästares observationer och
erfarenheter och som sådan står den för sig själv, den kan varken förstoras
eller förbättras av dess studeranden. Vidare, vad som gavs namnet Teosofi av
Helena
Blavatsky är samma Visdoms-Religion så långt den senare hade förkunnats av
Läraren. Rörande den senaste uppgiften har HPB själv skrivit:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
UNIVERSAL THEOSOPHY
page 171
UNIVERSELL TEOSOFI sidan
”Den Hemliga Läran (eller
Visdoms-Religionen) är inte en serie vaga teorier eller avhandlingar, utan den är
allt som kan ges ut i detta århundrade. Det kommer att dröja sekler innan mycket
mer ges.”
Ett liknande utlåtande av W. Q. Judge är som följer:
”Den (Teosofin) är inte en
tro eller dogm, framställd eller påhittad av människan, utan en kunskap om
lagarna som styr utvecklingen av de fysiska, astrala, psykiska och
intellektuella beståndsdelarna i naturen och hos människan.”
Teosofi är inte en religion,
utan Religionen i sig själv, i dess sannaste mening. Till och med det, att utan
några kännetecken använda termen ”religion”, är missledande, för Teosofi är inte
”en tro”, som religioner är, utan snarare Religiös Vetenskap, Vetenskaplig
Religion, och en allomfattande Filosofi.
ROBERT
CROSBIE
Översatt från Universal Theosophy. Utgiven av The Theosophy Company
Los Angeles, USA, 1963.
|
till
ULTs hemsida |
_____________________________________________________________________
Copyright © 1998-2017 Stiftelsen Teosofiska Kompaniet Malmö
Uppdaterad
2017-03-16
|