SEDAN
vi nu gjort en allmän översikt över tingens och varelsernas
hela evolutionsfält,
låt
oss betrakta människans tillstånd efter kroppens
död och före födelsen. Detta leder genast
till dessa
frågor: Finns det
någon
himmel
och något
helvete, och vad är de? Är de tillstånd
eller
lokaliteter?
Finns det en
plats
i rymden där de kan påträffas och
dit
vi
går
eller
varifrån
vi kommer? Vi måste alltså gå tillbaka
till
vad vi sagt om
den fjärde principen i människans
konstitution, kallad Kama på sanskrit
–
begär eller passion på svenska. Om vi kommer
ihåg vad som sagts om denna princip, liksom
läran om astral kroppen och Astralljuset, så
blir det lättare att förstå vad som lärs ut om
de två tillstånden ante [före födelsen] och
post mortem [efter döden]. I kronologisk ordning
undersöker vi Kama Loka – eller begärets plan – den första
frigörelsen efter
kroppens död, och
därefter övergår de högre principerna, den verkliga
människan, i tillståndet som kallas Devachan.
Efter att vi studerat Kama Loka
blir det lättare att
göra sig en föreställning
om Devachan.
När kroppen upphört att andas säger vi att
människan är död, men det är bara början på
dödsprocessen; den fortgår på andra plan. När
kroppen kallnat och ögonen slutits, rusar alla
kroppens och förnuftets krafter genom hjärnan,
och nu inpräglas medelst en serie av bilder från
hela det nyss avslutade livet outplånligt på den
inre människan och inte bara till sina konturer
utan ända in i minsta detalj av även det
obetydligaste och mest flyktiga intryck. Vid
denna tidpunkt, trots att varje indikation får
läkaren att konstatera dödens inträde och fastän
personen faktiskt är död för detta livet, så är
i detta ögonblick den verkliga människan fullt
sysselsatt i hjärnan, och inte förrän hennes
arbete där är avslutat är
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY page
100
TEOSOFINS OCEAN sidan 100
människan borta.
När detta högtidliga arbete är avslutat frigör
sig astralkroppen från den fysiska kroppen, och
sedan livsenergin har lämnat, befinner sig de
återstående fem principerna på Kama Lokas
plan.
Den naturliga separationen genom
dödsprocessen uppdelar människans principer
i tre delar:
För det första,
den synliga kroppen med alla dess element
som den är uppbyggd av lämnas kvar
för
vidare
upplösning
på
jordeplanet, där allt med tiden återgår till den
fysiska naturens olika områden.
För det andra,
Kama Rupan
bildad
av astralkroppen
tillsammans med
passionerna och begären,
som
också omedelbart börjar sönderfalla på
astralplanet.
För det tredje,
den verkliga människan, den övre
triaden bestående av Atma-Buddhi-Manas,
som är odödlig och nu
skild från de jordiska förhållandena, och
fri från
kroppen,
börjar fungera
i Devachan enbart som förnuft iklädd en
ytterst
eterisk klädnad som hon lägger av när tiden
är inne att återvända till jorden.
Kama Loka
– begärets
sfär
– är den
astrala region som genomtränger och omger
jorden. Som lokalitet är den i och på och
omkring jorden. Den sträcker sig till ett
mätbart avstånd utanför jorden, men de vanliga
lagar som råder här gäller inte där, och dess
entiteter lever inte under samma rums- och
tidsförhållanden som vi. Som tillstånd är det
metafysiskt, men denna metafysik är relaterad
till astralplanet. Det kallas begärets plan
därför att det är relaterat till den fjärde
principen, och därför att den styrande energin
där är begäret, tomt på och avskilt från
intelligens. Det är en astral sfär som ligger
mellan mellan det jordiska och himmelska livet.
Utan tvivel har vi här
ursprunget till den katolska läran om
skärselden, i vilken själen genomgår bot för
sina onda gärningar från vilken hon bli befriad
genom böner, ceremonier eller offergåvor.
Det faktum, som ligger
till grund för denna vidskepelse, är att själen
kan hållas kvar i Kama Loka genom den
oerhörda kraften hos något otillfredsställt
begär utan att kunna
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
p101 KAMA LOKA ÄR
URSPRUNGET TILL SKÄRSELDEN
TEOSOFINS OCEAN s 101
frigöra
sig från sitt astrala och kamiska hölje, förrän
detta begär blivit tillfredställt genom någon
annan på jorden eller genom själen själv. Men om
den personen däremot var renhjärtad och besjälad
av höga strävanden för det rätta och goda,
försiggår separeringen av principerna på detta
plan mycket snabbt, och den högre triaden är
fri att ingå i Devachan. Såsom varande en helt
och hållet astral sfär, är den delaktig av den
astrala materians natur, vilken väsentligen är jordisk och
djävulsk, och där verkar alla krafter utan ledning av själ eller
samvete. Den kan sägas vara den plats där
slaggen från jordelivets stora smältugn hamnar,
där naturen tar hand om de element som inte hör
hemma i Devachan, och av detta skäl måste
det finnas många
grader, vilka alla var
kända av de forntida. Dessa grader är på
sanskrit kända som lokas
eller "lokaliteter" i metafysisk mening.
Människolivet är ytterst omväxlande såväl till
karaktär som andra potentialer, och åt var och
en av dessa måste också efter döden beredas
olika möjligheter, sålunda är därför Kama
Loka en sfär med
oändliga variationer. Under jordelivet tonas
ofta skillnaderna mellan oss människor ner, och
vissa av dem kommer inte till uttryck på grund
av kroppsliga och andra nedärvda likheter, men i
Kama Loka
däremot, släpps till följd av kroppens
död alla dolda begär och passioner lösa, och
därför blir tillståndet där mer diversifierat än
under jordelivet. Detta skall inte bara svara
mot de naturliga olikheterna och skillnaderna mellan oss människor,
utan också mot de olika sätt på vilka vi kan dö,
varom några ord längre fram kommer att
tilläggas. Och alla dessa olika avdelningar är ingenting annat än
en naturlig följd av våra tankar under
livet och i dödsstunden. Det är bortom omfånget
av detta arbete att försöka beskriva dessa olika
grader, ty därtill skulle fordras volymer för
att beskriva dem och ändå skulle blott ett fåtal
förstå dem.
Att behandla Kama Loka
tvingar oss också att behandla den fjärde
principen i klassificeringen av människans
konstitution, samt uppväcker en
konflikt med de moderna idéerna och
utbildningen angående begärens och
passionernas ämne.
Det antas allmänt att
begären och passionerna är inneboende
tendenser i individen, och de
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
page 102 TEOSOFINS OCEAN sidan 102
ter sig helt overkliga och otydliga för
den vanliga studenten. Men i detta
filosofiska system är de inte bara
inneboende i individen, inte heller är de
beroende
av kroppen i och för sig Medan människan lever i världen
har begär och passioner – principen kama
– inget eget liv avskilt från den
astrala och inre människan, utan är så att säga,
inmängda i hela hennes varelse. Men då de
efter döden
sammansmälter med astralkroppen och bildar en
entitet med en egen
livstid, fast utan själ, något som ger
upphov till mycket
viktiga frågeställningar. Under jordelivet
vägleds begär och passioner av förnuftet och
själen, men efter döden verkar de utan
vägledning från den tidigare mästaren; medan
vi lever är vi ansvariga för dem och deras
verkningar, och när vi har lämnat det här livet
är vi fortfarande ansvariga, trots att de då
fortsätter att verka och utöva verkningar på
andra, så länge de lever vidare som den slags
entitet som jag har beskrivit, och utan vår
direkta vägledning. Detta visar på ansvarets
kontinuitet. De utgör en del av de Skandhas
– väl kända i den österländska filosofin –
vilka tillsammans bildar människan. Kroppen
omfattar en grupp av Skandhas,
den astrala människan en annan, Kama
principen utgör ytterligare en annan grupp, och
ännu andra hör till andra
delar. Inom Kama befinner sig de mest
verksamma och viktiga Skandhas vilka
kontrollerar återfödelser och som leder till
livets alla variationer och omständigheter vid varje återfödelse. Dessa
Skandhas
alstras från dag till dag i enlighet med den
lag som säger att varje tanke direkt förenar
sig med en av naturens elementala krafter,
och blir då en entitet som äger bestånd i
proportion till styrkan hos tanken när denna
lämnar hjärnan. Och alla dessa entiteter är
oskiljaktigt förbundna med den varelse som
alstrade dem. Det finns inget sätt att undgå
detta; allt vi kan göra är att ha tankar av god
kvalitet, för inte ens den högsta bland Mästarna
är undantagen från denna lag, men ”de befolkar
sitt flöde genom tillvaron" med kraftfulla
entiteter enbart för det goda.
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
page 103
SKANDHAS I KAMA LOKA TEOSOFINS OCEAN sidan 103
I Kama Loka existerar nu denna massa av begär och tankar
under ganska bestämd form ända till slutet av dess
upplösning, och återstoden utgörs då av
dessa
skandhas
innersta natur, vilka givetvis är i
förbindelse med den varelse som utvecklat och
ägt dem. Vi kan lika lite bli av
med dem som vi kan utplåna universum. Därför
sägs de vänta tills varelsen träder ut ur
Devachan,
och dras genom attraktionslagen sedan
omedelbart till denna varelse, varefter de som
frön eller grundval bygger upp en ny grupp
av
skandhas för det nya livet.
Kama Loka
skiljer sig därför från jordplanet på grund
av att massan passioner och begär
existerar där, utan kontroll och vägledning;
men på samma gång är jordelivet också ett
slags Kama Loka,
eftersom det i stort styrs av principen Kama,
och så kommer det att förbli tills människan i en avlägsen
framtid under evolutionens förlopp har utvecklat den femte och sjätte
principen, och förpassar därigenom Kama
till sin egen sfär och befriar jordelivet
från dess inflytande.
Den astrala människan i
Kama Loka
är blott ett skal utan själ och
förnuft, utan samvete och också utan förmåga
att handla såvida hon inte görs levande av
krafter utanför henne själv. Den har vad som
verkar likna ett djuriskt eller automatiskt
medvetande, vilket uteslutande härrör sig
från dess
tidigare förening med det mänskliga Jaget.
För enligt den princip som lagts fram i ett
annat kapitel, har varje atom som bildar
människan sitt eget minne, och detta består under en tidslängd som är
i proportion till den kraft som det försetts
med. I fallet med en mycket materiell och rå
eller självisk personen varar kraften längre
än hos någon annan, och i detta fall kommer
det automatiska medvetandet att vara
starkare och mer vilseledande för en som utan
tillräcklig kunskap sysslar med nekromanti.[frambesvärjandet
av de dödas andar]
Dess rent astrala del innehåller och bär på
registret över allt som någonsin hänt personen
när den levde, ty en av den astrala substansens
kvaliteter är att absorbera alla scener och
bilder och alla tankeintryck,
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
page 104 TEOSOFINS OCEAN sidan 104
att bevara dem, och att
framkasta dem
genom återspegling under gynnsamma
förhållanden. Det astrala skalet,
som varje människa lämnar vid döden, skulle
utgöra en fara för alla om det inte
i varje fall, utom i ett enda, till vilket
vi skall återkomma, saknade alla de högre
principerna vilka är de styrande. Men sedan de
vägledande beståndsdelarna skilt sig från
skalet, fladdrar och flyter detta omkring från
plats till plats utan egen vilja, fast helt och
hållet styrt av attraktionskrafterna i de
astrala och magnetiska fälten.
Det är möjligt för den verkliga människan –
av somliga kallad anden – att kommunicera
med oss direkt efter döden under några få
korta ögonblick, men, när dessa förflutit
har själen inget mer att göra med jorden
förrän den reinkarnerar igen. Vad som från
denna sfär kan påverka
och verkligen också
påverkar känsliga personer och medier, är
skalen som jag har beskrivit. Själlösa och
samvetslösa som dessa är, kan de på inget sätt
vara våra avlidnas
andar. De utgör kläderna som den inre människan
kastat av sig, den djuriska jordiska delen
från vilken hon frigjort sig under sin väg till
Devachan,
och har alltid betraktats av de forntida
såsom djävlar – våra personliga djävlar –
eftersom de väsentligen är astrala,
jordiska och passionerade. Det skulle vara märkligt om detta skal, som under
så lång tid varit den verkliga människans
bärare på jorden, inte hade kvar ett
automatiskt minne och ett medvetande. Vi ser hur
den halshuggna kroppen av grodan eller
tuppen kan röra sig och agera för en tid med
en skenbar intelligens, och varför är det
inte möjligt för den finare och mer subtila
astrala formen att handla och förflytta sig med en
betydligt större mängd av skenbar mental
medvetenhet?
I
denna Kama Lokas
sfär existerar liksom även i alla delar av
globen och solsystemet, elementaler eller
naturens krafter. De är oräkneliga, och
deras indelning är nästan oändlig, eftersom de
på ett sätt är naturens nerver. Varje klass har
sitt eget arbete liksom alla element eller ting
i naturen. Liksom elden brinner och vattnet
rinner neråt och inte uppåt enligt den allmänna
lagen, så handlar elementalerna enligt lag,
men
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
page 105
DE DÖDAS SKAL KLASSIFICERADE TEOSOFINS OCEAN sidan 105
om de är verksamma högre upp på skalan än
den grova elden eller vattnet ter sig
deras verksamhet såsom vägledd av förnuftet.
Några av dem har en speciell relation till
mentala funktioner och med de astrala
organens verksamheter, vare sig dessa är
förenade med en kropp eller inte. När ett
medium bildar förbindelsekanalen eller också
genom någon annan
naturlig samverkan, ingår dessa elementaler
under medverkan av mediets och andra närvarande
personers nervfluidium,
i en artificiell förbindelse med en avliden
persons skal, och på detta sätt galvaniseras
skalet till ett artificiellt liv. Genom mediet
görs en förbindelse mellan alla de närvarandes
såväl fysiska som psykiska krafter. De gamla
inpräglade intrycken i astralkroppen återspeglar
nu sina bilder till mediets förnuft, och gamla
passioner väcks till nytt liv. Olika meddelanden
och rapporter erhålls sedan från skalet, men
inget av dem är något annat än en återspegling
av det ursprungliga, inte ett enda kommer från
anden. På grund av det slående
innehållet, och till följd av okunnigheten hos
dem som fuskar med det, misstas detta för
andens verk, medan allt kommer från de
levande, såvida det inte bara plockats från
förflutna bilder i astralljuset. I vissa
fall lägger man märke till att det finns en
verksam intelligens som alltigenom är
intensivt ond, till vilken varje medium är
utlämnad, och som förklarar varför
så många av dem,
vilket de har erkänt,
har dukat under för det
onda,
En grov indelning av de skal som besöker
medier skulle kunna se ut på följande
sätt:
(1) Skal efter nyligen avlidna personer,
vars begravningsplats inte är långt borta.
Varaktigheten hos denna klass av skal beror helt
och hållet den tidigare ägarens liv och tankar.
En icke-materialistisk, god och förandligad
person efterlämnar ett skal som snabbt
desintegrerar. En grovt materiell, elak,
självisk person, lämnar ett tungt,
sammanhängande och varaktigt skal och så vidare
i alla variationer.
(2) Skal efter personer som dött långt borta
från den plats där mediet befinner sig.
De kan efter en tids avlägsna sig från de
gamla kropparnas närhet, men frambringar på
samma gång en högre grad
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
page 106 TEOSOFINS OCEAN sidan 106
av
desintegrering på astralplanet som
motsvarar förruttnelse på det fysiska. Dessa
är otydliga, skugglika och osammanhängande,
och
reagerar bara svagt på psykisk
stimuli, och de virvlas bort av första
magnetiska ström.
De
galvaniseras under ett kort ögonblick av de
astrala strömmar som utgår från mediet och
närvarande personer som stått i relation med den
avlidne.
(3)
Helt och hållit skugglika kvarlevor som knappast är
att räkna med. Det finns inga lämpliga
västerländska ord
som kan beskriva dem, trots allt utgör de
fakta i denna sfär. De kan sägas vara
endast avtryck som lämnats kvar i den
astrala substansen av de skal, som en gång
var konsistenta men som sedan länge är
desintegrerade. De är följaktligen så nära
gränsen till det overkliga att de nästan
förtjänar den beskrivningen. Som sådana skugglika
fotografier kan de förstoras, utsmyckas och ges
ett imaginärt liv genom mediets och
seansdeltagarnas
tankar, begär, förhoppningar och
inbillningar.
(4)
Bestämda, sammanhängande entiteter, mänskliga
själar berövade det andliga bandet, är nu
på väg att sjunka ned till det värsta av
alla tillstånd,
avitchi,
där slutet blir personlighetens förintelse.
De är kända som svarta magiker.
Efter att ha koncentrerat medvetandet i
kama
principen, bevarat intellektet, men avskilt sig från anden,
utgör de
de enda fördömda varelser vi
känner till.
I livet hade de mänskokroppar
och nådde sitt fruktansvärda tillstånd genom
att i liv efter liv framhärda i ondska för det ondas egen
skull; några av dessa är redan dömda att bli
vad jag har beskrivit, lever mitt ibland oss
på jorden idag. Dessa är inte vanliga skal,
ty de har koncentrerat hela sin kraft i Kama,
utestängt varje gnista av god tanke eller
högre strävan, och behärskar fullständigt
den astrala sfären. Jag klassificerar dem
bland skalen eftersom de är skal i den
bemärkelsen att de är dömda att
desintegreras medvetet då de andra går sitt öde
tillmötes mekaniskt. De kan och
lever verkligen i många hundratals år,
tillfredsställer sina lustar genom varje
sensitiv person som de får i sitt våld
närhelst dennes onda tankar öppnat dörren
för dem. De är närvarande vid nästan alla
seanser,
under skenet av höga namn tar de ledningen
för att
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
page 107
DE ONDA OCH SUICIDER ÄR I KAMA LOKA
TEOSOFINS OCEAN sidan 107
behålla kontrollen och fortsätter att
vilseleda mediet, ger sålunda åt sig själv en
lämplig kanal för sina egna onda syften. Med
hjälp av skalen efter suicider, efter avrättade
personer som dött under lagens arm, efter
drinkare och frossare, förmår verkligen dessa
svarta magiker som lever i astralvärlden att
behärska det fysiska mediumskapets fält och har
lätt att tränga in i varje mediums sfär oavsett
godhet. Om dörren en gång öppnats, är den öppen
för alla.
De skal, som tillhör denna klass har förlorat
högre
manas,
och under kampen inte bara efter döden, utan
även under livet har lägre delen av
manas,
vilket skulle ha höjts upp till gudalik
fullkomlighet, sedan den lösryckts från sin herre,
och ger nu denna entitet en intelligens som
saknar ande, men äger förmågan att lida, som den kommer att göra när dess
sista dag kommer.
I
Kama Loka-tillståndet tillbringar suicider och de som
plötsligt ryckts bort från livet genom
olyckshändelse eller mord, lagligt eller olagligt, en period
av nästan samma
längd, som deras livslängd skulle ha varit om den inte
plötsligen blivit avklippt. Dessa är inte
verkligt döda. För att en normal död skall kunna
inträda, måste en av läkarvetenskapen ännu inte
erkänd betingelse föreligga.
Det vill säga, de principer som beskrivits i
andra kapitel har sin bestämda kohesionsperiod
och vid dess naturliga slut skiljs de från
varandra enligt sina egna lagar.
Detta involverar det stora ämnet, om
kohesionskrafterna i den mänskliga
konstitutionen, vilket
i sig själv
kräver en bok.
Jag får därför nöja mig med att bekräfta att kohesionslagen är rådande bland de
mänskliga principerna. Före det naturliga
slutet av denna kohesionstid kan inte principerna separeras.
Uppenbarligen kan det normala upphävandet av
kohesionskraften inte komma till stånd genom en
mekanisk process utom när det gäller
den fysiska kroppen. En suicid eller en person som dött
genom olyckshändelse, eller en person som
blivit mördad av en människa eller på befallning
av den
mänskliga lagen, har sålunda inte nått det
naturliga slutet för kohesionstiden för de andra
beståndsdelarna, utan kastas in i Kama Loka-tillståndet endast
till hälften död.
Där måste de återstående principerna vänta
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
page 108
TEOSOFINS OCEAN sidan 108
tills den faktiska naturliga livstiden är uppnådd,
vare sig det dröjer en månad eller sextio
år.
Men
Kama Lokas
många grader sörjer för många variationer
hos de sistnämnda skalen. Några passerar
perioden under stort lidande, andra i en
drömlik sömn, var och en i enlighet med det
moraliska ansvaret. Men avrättade brottslingar
kastas vanligtvis ut ur livet fulla av hat
och hämnd, och plågas av ett straff som de inte
erkänner rättvisan i. De upprepar oavbrutit i
Kama Loka
sitt brott, sin rättegång, sin avrättning
och sin hämnd. När de får kontakt
med en sensitiv levande person, ett medium
eller inte, försöker de ingjuta
hos dennes olyckliges hjärna,
tankar om mord och andra brott. Och att de lyckas i
sådana försök känner den djupare studenten i
teosofi väl till.
Vi har nu närmat oss
Devachan.
Efter en viss tid i
Kama Loka
faller varelsen in i ett tillstånd av
omedvetenhet som föregår förändringen in
i nästa tillstånd. Det liknar födelsen till livet,
som föregås av en period av mörker och
tung sömn. Därefter vaknar den upp till Devachans
glädjefyllda tillvaro.