__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY page
79
TEOSOFINS OCEAN sidan 79
OM VI INTE förnekar människans odödlighet och själens
existens, finns det inga sunda argument mot läran om preexistens och
återfödelse utom sådana som vilar på kyrkans lärosats att varje själ är en
ny skapelse. Denna lärosats kan endast stödjas av blind dogmatism, för
medger vi en själ, måste vi förr eller senare komma till återfödelseteorin,
för även om varje själ är ny på denna jord måste den fortsätta att leva
någonstans efter att ha lämnat jorden, och i enlighet med naturens kända ordning
ingå i andra kroppar på andra planeter eller sfärer. Teosofin tillämpar på
självet – tänkaren – samma lagar som vi ser verksamma överallt i naturen och
dessa alla är
variationer av
den stora lagen, att verkan följer på orsaker och att
ingen verkan är utan orsak. Själens odödlighet – som den stora massan av
mänskligheten tror på – kräver förkroppsligande här eller någon annanstans,
och att förkroppsligas innebär reinkarnation. Om vi kommer till denna jord bara
för att
leva några få år och därefter övergå till någon annan, måste själen
återförkroppsligas där liksom här, och om vi har kommit från någon annan
värld, måste vi även där ha haft en lämplig klädnad. Förnuftets förmågor och
de lagar som styr dess rörelse, dess bundenhet i och frigörelse från kroppen,
som förmedlas i den teosofiska filosofin visar att dess återförkroppsligande måste
vara här, där det levt och verkat, ända tills den tidpunkt kommit, då
förnuftet kan övervinna de krafter som fjättrar det vid denna glob. Att
låta det inblandade entiteten förflytta sig själv till ett annat
verksamhetsområde innan det övervunnit alla de orsaker som drar det hit och
utan att ha uppfyllt sina förpliktelser gentemot andra entiteter inom samma
evolutionsström skulle vara orättvist och
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
page 80
TEOSOFINS OCEAN sidan 80
strider mot mäktiga ockulta lagar och krafter som
ständigt påverkar det. De första kristna kyrkofäderna insåg detta, och
lärde ut att själen hade sjunkit ner i materien och var tvingad av sin egen naturs
lag att arbeta sig uppåt igen till den plats varifrån den kom. De använde en gammal grekisk hymn som löd:
Eternal Mind, thy seedling spark,
Through this thin vase of clay,
Athwart the waves of chaos dark
Emits a timorous ray.
This mind enfolding soul is sown,
Incarnate germ in earth:
In pity, blessed Lord, then own
What claims in Thee its birth.
Far forth from Thee, thou central fire,
To earth's sad bondage cast,
Let not the trembling spark expire;
Absorb thine own at last!
*
Varje mänsklig varelse har en bestämd karaktär som skiljer sig från varje
annans
mänsklig varelse, och massan av varelser förenade till nationer visar
sammanfattningsvis, att den nationella kraften och de utmärkande särdragen
bildar en bestämd och
särskild nationalkaraktär. Dessa skillnader, både
individuella och nationella, beror på karaktärens läggning och inte på
uppfostran. Även läran om överlevandet av de mest livsdugliga visar detta,
för livsdugligheten kan inte komma från ingenting utan måste till slut visa sig
på grund av att inre karaktärsdrag kommer upp till ytan. Och då både
individer och nationer, bland dem som går i spetsen för kampen med naturen,
visar prov på en oerhörd karaktärsstyrka, måste vi söka en plats och en
tidpunkt där denna styrka utvecklades. Denna plats menar Teosofin är denna
jord och denna tid är hela den period som mänskosläktet har vistats på denna planet.
Även om ärftligheten har en viss betydelse för skillnaden i karaktär i
fråga om styrka och moral,
då den utövar ett visst inflytande på själen och förnuftet, och
genom att den tillhandahåller den anpassade platsen för erhållandet av
belöning och
___________________________________
[* Nedtecknad av neoplatonisten, Synesius, biskopen av Kyrene
som var Ptolemais biskop på 400-talet i Alexandra, även lärjunge till
filosofen och matematikern Hypatia. Öv.Anm]
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
page 81
OLIKA KARAKTÄRER BEVISAR ÅTERFÖDELSE
TEOSOFINS OCEAN sidan 81
straff, så är den dock inte orsaken till den
väsentliga naturen som framträder hos var och en av oss.
Men alla dessa skillnader, sådana som visas av bebisar redan från födseln, av
de vuxnas
karaktärer som framträder mer och mer, samt hos nationerna i deras historia, beror på
lång erfarenhet som uppnåtts under många liv på jorden och är följden av
själens egen utveckling. En överblick av ett kort människoliv ger ingen
grund för skapandet av hennes inre natur. Det är nödvändigt att varje själ
förvärvar all möjlig erfarenhet, och ett liv kan inte ge detta även under de
mest gynnsamma förhållanden. Det vore dårskap av den Allsmäktige att sända
oss hit på så kort tid, bara för att ta bort oss härifrån precis när vi
hade börjat förstå syftet med livet och möjligheterna med det. Enbart en persons själviska begär
att slippa livets prövningar och disciplin är inte tillräckligt för att
sätta naturens lagar åt sidan, utan själen måste återfödas tills den upphört
att skapa nya orsaker till återfödelse, efter att ha utvecklat karaktären
upp till dess möjliga gräns, vilken anges av den mänskliga naturens
skiftande mångfald, då varje erfarenhet har genomgåtts, och inte förrän all
sanning som kan bli känd har uppnåtts. Den stora skillnaden med avseende
på kapacitet bland människor tvingar oss, om vi önskar tillskriva rättvisa
hos Naturen eller Gud, att medge reinkarnationen och att spåra ursprunget
till denna skillnad
tillbaka till Jagets tidigare liv. För människor är
lika mycket hindrade och handikappade, utnyttjade och gjorda offer för
skenbar orättvisa på grund av begränsad kapacitet, som de är det på grund av
födelsens eller uppfostrans omständigheter. Vi ser ouppfostrade som höjer
sig över familjens omständigheter och uppfostran, och de som är födda inom
goda familjer har ofta väldigt liten kapacitet; men såväl nationernas och
familjernas bekymmer uppstår genom brist på kapacitet mer än från någon
annan orsak. Och om vi endast betraktar vilda stammar, är den skenbara
orättvisan enorm. För många av de vilda stammarna har verklig god hjärnkapacitet men
förblir fortfarande vilda stammar. Detta beror på att Jaget i denna kropp
ännu är vilt och
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
page 82
TEOSOFINS OCEAN sidan 82
outvecklat, för i motsats till de vilda stramarna finns det många
civiliserade människor med klen hjärnkapacitet som inte är
vilda till sin natur eftersom det inneboende Jaget under andra liv har
haft lång erfarenhet i civilisationen, och genom att vara en mer utvecklad
själ har den förmågan att använda hjärnans instrument till dess högsta
gräns.
Varje människa känner och vet att hon har sin egen individualitet, en
personlig identitet som överbryggar inte bara klyftan som åstadkommits av
sömnen utan även det som ibland följer på tillfälliga skador i hjärnan.
Denna identitet behåller den normala människan från början av livet
till dess slut, och endast själens ihärdighet och eviga karaktär kan förklarar
det.
Ända sedan vi började minnas, vet vi att vår
personliga identitet inte har svikit oss, även om vårt minne är dåligt.
Detta avfärdar argumentet att identitetskänslan är beroende av ihågkommandet, av det
skälet att ifall det bara berodde på ihågkommandet skulle vi varje
dag vara tvungna att börja om igen, eftersom vi inte
i detalj kan minnas de förflutna
händelserna, och några minns bara lite men de känner likväl
sin personliga identitet. Och då vi ofta finner att någon med ytterst dåligt
minne håller lika strängt på sin personliga identitet som andra, måste denna
orubbliga känsla komma från den gamla
och odödliga själen.
Genom att betrakta livet och dess sannolika mening, med alla
de varierande
erfarenheter som är tänkbara för människan, tvingas man att dra
slutsatsen att ett enda liv inte är tillräckligt för att utföra allt som Naturen
avser, för att inte tala om vad människan själv önskar att
göra. Erfarenhetens variationsskala är enorm. Det finns ett stort område av
latenta förmågor inom människan vilka vi inser kan bli utvecklade när
tillfälle ges. Kunskap som är oändlig i omfång och mångfald ligger framför oss, i synnerhet nu för tiden när
specialforskning är regeln. Vi
förnimmer att vi har höga strävanden utan tid till att nå upp till deras
förverkligande, medan den stora mängden passioner och begär, själviska motiv
och
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
page 83
ETT LIV ÄR OTILLRÄCKLIGT FÖR UTVECKLING
TEOSOFINS OCEAN sidan 83
ambitioner strider med oss och sinsemellan, och
förföljer
oss ända till dödens port. Allt detta måste vi pröva på, erövra, dra nytta
av och underkuva. Ett liv är inte tillräckligt för allt detta. Att säga att vi
bara
har ett liv här på jorden med sådana möjligheter framlagda inför oss och
omöjliga att utveckla, är att framställa universum och livet som ett stort och grymt skämt
iscensatt av en mäktig Gud, som således anklagas, av dem som tror på en
själarnas särskilda skapelse, vilken triumferar och leker med den ynkliga
människan bara för att hon är liten och den Allsmäktiges skapelse. Ett
människoliv varar på sin höjd i sjuttio år; statistiken reducerar det till
cirka fyrtio; och av denna lilla återstod upptas en stor del av sömnen och
en annan del av barndomen. Sålunda är det under ett liv helt omöjligt att
uppnå
ens en obetydlig bråkdel av vad Naturen uppenbarligen har i sikte. Vi ser
dunkelt många sanningar som ett liv inte ger oss tid att förstå, och
särskilt är detta fallet, när människorna tvingas kämpa en hård kamp för att
bara överleva. Våra förmågor är små eller förkrympta eller svaga; ett liv ger
ingen möjlighet att ändra på detta; vi förnimmer andra latenta förmågor inom
oss som omöjligt kan utvecklas under en så kort tidsrymd; och vi har mycket
mer än en misstanke om att omfattningen av sanningens fält är vida mer
omfattande än
den snäva krets vi är begränsade till. Det är inte rimligt att anta att
varken Gud eller Naturen skulle skicka oss hit, uteslutande för att
fylla oss med bitterhet, därför att vi inte får ytterligare
möjligheter, istället måste vi dra slutsatsen att en serie av inkarnationer har lett fram till
vårt nuvarande förhållande, och att processen att komma hit många gånger
till måste fortsätta för att få de möjligheter vi behöver.
Döden i sig innebär inte
en utveckling av våra förmågor eller utplånandet av felaktiga tendenser och böjelser.
Om vi antar, att vi vid vårt inträde i himlen med en gång skulle förvärva all kunskap och
renhet, då reduceras detta tillstånd efter döden till ett stillastående
precis på samma nivå, och livet självt med all sin disciplin förlorar sin
betydelse.
Några av
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
page 84
TEOSOFINS OCEAN sidan 84
kyrkorna lär ut att det efter döden finns en slags uppfostrande skola där
det oförsynt påstås att apostlarna själva, väl kända för att vara okunniga
män, skulle vara lärarna. Detta är absurt och utan någon grund eller förnuft
i naturens ordningen. Dessutom, om det finns en sådan efterföljande disciplin,
varför skulle vi då överhuvudtaget skickas ut i jordelivet? Och varför skulle vi efter allt
lidande och alla misstag som begåtts ryckas bort ifrån platsen för våra
handlingar? Den enda lösningen som kvarstår är reinkarnationsläran. Vi
återvänder till jorden därför det var här vi utfört våra gärningar tillsammans med
alla övriga varelser; därför är här den enda lämpliga
platsen där straff och belöning rättvist kan utmätas åt oss; eftersom här är
det enda naturliga stället att fortsätta kampen för fullkomning, för
utveckling av de talanger vi har och utrotandet av ondskan i oss. Rättvisa
såväl mot oss själva som mot alla andra varelser kräver det, för vi kan inte
leva för oss själva, och det skulle vara orättvist att tillåta några av oss
att undkomma, och låta de som tagit del i våra göranden dröja kvar eller
att nedstörtas i den eviga fortvarons helvete.
De vilda stammarnas fortlevande, nationers och civilisationers
uppgång och förfall, nationers totala utplånande, allt kräver en förklaring
som inte finns någon annanstans än i reinkarnationsläran. De vilda stammarna
kvarstår eftersom det fortfarande finns Jag vars erfarenhet är så begränsad
att de fortfarande är i i vildhetstillståndet; de kommer upp i högre raser
när de är redo. Raser dör ut eftersom de Jagen har tillgodogjort sig all den
erfarenhet som dessa kunnat ge. Sålunda finner vi indianen, hottentotten,
Påsköns invånare och andra exempel på raser som övergivits av de högre
stående Jagen, i vars kroppar under rasens bortdöende andra själar inträder,
som inte har haft något högre liv, och använder dem i syfte att uppnå sådana
erfarenheter som den raskropp kan ge. En ras kan omöjligt uppstå och sedan plötsligt dö ut.
Vi ser att så inte är fallet, men vetenskapen har ingen förklaring; utan säger bara
att det är ett faktum, att nationer dör ut. Men i denna förklaring [av
vetenskapen] tas ingen hänsyn
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
page 85
JAGEN LÄMNAR EN RAS TEOSOFINS OCEAN sidan 85
till den inre människan, inte heller till de svårfattliga subtila och ockulta
lagar, som samverkar för att bilda en ras. Teosofin visar att den
sammanförda energin måste gradvis uttömma sig, och därför fortsätter denna
ras att reproducera sina karaktäristiska kroppar,
fastän Jagen inte behöver ha sin boning i den slags kroppar
längre än deras utveckling inom rasen kräver. Därför kommer en tid när
den totala mängden Jag som byggt upp rasen lämnar den för en annan
fysisk omgivning som bättre motsvarar deras behov. Naturens ekonomi tillåter
inte den fysiska rasen att plötsligt dö ut, därför inkommer, i enlighet med
evolutionens verkliga ordning, andra mindre framskridna Jag och använder de
tillhandahållna formerna, håller igång produktionen av nya kroppar, men
antalet blir mindre och mindre för varje århundrade. Dessa lägre Jag förmår
inte upprätthålla de energiflöden som kvarlämnades av de föregående Jagen,
och medan den nya gruppen samlar så mycket erfarenhet som det är
möjligt, förfaller rasen alltmer och dör slutligen ut.
Detta är förklaringen på vilda stammars avtagande, och ingen annan teori kan
tillfredställande förklara dessa fakta. Det har ibland framställts av
etnologerna att de mer civiliserade raserna utrotar de andra, men faktum är,
att till följd av den stora skillnaden som finns mellan Jagen som lever i
den gamla raskroppen och själva energin i denna kropp, vilket får till följd att kvinnorna blir
sterila och på så vis sjunker födelsetalen medan dödstalen ökar.
Självaste Kina befinner sig i en process av förfall, och där råder
ett nästan stillastående stadium, som just föregår rusningen nedåt. Stora
civilisationer som Egypten och Babylon har gått bort eftersom själarna som
byggde upp dem för länge sedan har reinkarnerat i Europas expanderade
nationer och på det nutida Amerikas kontinenter. Som nationer och raser
har de fullständigt reinkarnerats och återfötts för större och högre syften
än någonsin tidigare. Av alla de gamla raserna kvarstår bara den indiska aryanska rasen ensam som bevarare av de
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
page 86 TEOSOFINS OCEAN sidan 86
uråldriga lärorna. Den skall en dag höja sig till sin forna glans.
Framträdandet av genier och stora själar inom familjer som
annars inte äger dessa
kvalitéer, liksom utslocknandet av genier inom en släkt där de tidigare
funnits, kan bara förklaras genom återfödelsens lag. Napoleon den
Förste föddes i en familj som var helt olik honom vad det gäller förmåga och kraft.
Ingenting i hans ärftlighetsförhållanden kan förklara hans karaktär. Själv sa han, enligt
prins Talleyrands memoarer, att han varit Karl den store. Endast om vi antar
för honom en lång serie jordeliv som gett honom rätt utvecklingslinje eller
orsak
till hans förnuft, och natur och kraft, kan vi göra oss
någon föreställning om varför han eller
något annat geni
över huvud taget
kunnat framträda. Mozart kunde redan som barn komponera orkesterpartitur.
Detta berodde inte på ärftlighet, för ett sådant partitur är inte en
naturlig, utan är en helt och hållet mekanisk och konventionell sak, likväl
behärskade han det utan utbildning. Hur? Eftersom han var en reinkarnerad
musiker, med en musikalisk hjärna som han fått av sin familj och hindrades
därför inte i sina strävanden att ge uttryck för sin musikaliska
kunskap. Men ännu mer övertygande är ändå fallet med Blinde Tom, en färgad vars familj
omöjligen kunde haft någon föreställning om pianot, ett modernt instrument,
så att de kunde överföra denna slags kunskap till hans kroppsatomer, men som
likväl hade en
stor musikalisk förmåga och kände till den nuvarande mekaniska musikaliska
skalan på pianot. Det finns hundratals exempel liknande dessa bland de många
underbarn som uppträtt till världens förvåning. I Indien finns det
många historier om de Vise födda med fullständig kunskap om filosofi och
liknande, och utan tvivel kan liknande påträffas i alla nationer. Detta att
återföra kunskapen förklarar också instinkten, för det är inget annat än
återkallandet i minnet, antingen på det fysiska eller mentala planet. Det
visar sig både
hos barnet och djuret, och är inget annat än resultatet av tidigare
erfarenheter. Och vare sig vi tittar på ett nyfött barn som sträcker ut sina
armar för att skydda sig, eller djuret med dess
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
page 87
INNEBOENDE IDÈER OCH INSTINKT TEOSOFINS OCEAN sidan 87
högt
instinktiva förmåga, eller biet som bygger en cell enligt geometrins
regler, så är alla effekten av reinkarnation som verkar antingen i förnuftet
eller i den fysiska cellen, för enlighet vad som sagts tidigare så finns det
inte ens en atom som är utan liv, medvetande och intelligens av sitt eget
slag.
I fallet med musikern Bach har vi bevis på att de
ärftliga anlagen har föga betydelse om Jaget inte är utvecklat, för hans
begåvning fortplantades inte till
hans släktlinje; den avtog steg för teg, tills den slutligen
helt och hållet utslocknade. På samma sätt förklaras varför dårar eller illasinnade barn
kan födas av goda, rena eller högt intellektuella föräldrar. I dessa fall
reduceras ärftligheten till noll av ett helt och hållet ont eller outvecklat
Jag.
Och slutligen, det faktum att vissa medfödda idéer är gemensamma för hela
rasen, förklaras av de Vise, beror på ihågkommandet av vissa begrepp, vilka
redan inpräglades
i vårt mänskoförnuftet
vid själva begynnelsen av dess evolutionsbana på denna planet av dessa Bröder och
Vise, vilka lärt sina läxor och
fullkomnats i tidigare tidsåldrar, långt innan utvecklingen av denna glob
påbörjades. Ingen annan förklaring ges till dessa medfödda idéer av vetenskapen,
än att ”de existerar”. De lärdes i själva verket ut till
större delen av de Jag som är förbundna med denna jords evolution; de
inpräglades eller brändes in i deras karaktärer, för att alltid kunna
ihågkommas; de följer Jaget under hela dess långa pilgrimsfärd.
Man har ofta ansett att motståndet mot reinkarnation enbart har baserats på
fördomar, när det inte har sin grund i en dogm som bara kan gälla när
förnuftet tvingas och hindras från att använda sina egna förmågor. Det är en
lära som är den ädlaste av alla och
dess följeslagare –
Karma – det ämne som vi härnäst kommer att behandla [i nästa kapitel], vilken ensam lägger grunden för etiken.
Enligt min mening råder det ingen tvekan om att kristendomens grundare höll
den för sann och att dess nuvarande uteslutande från denna religion är
orsaken till den skillnad som råder mellan
__________________________________________________________________________________________________________________
THE OCEAN OF THEOSOPHY
page 88 TEOSOFINS OCEAN sidan 88
den etik de kristna nationerna teoretiskt bekänner och den de tillämpar i praktiken, som
i så hög grad strider med den etik Jesus förkunnade.
WILLIAM Q JUDGE
Översatt från
The Ocean of Theosophy av William Q Judge. Utgiven av The
Theosophy Company, Los Angeles, 1987