nr 177
Pythagoras och planeten Venus
Ingen stjärna, av de
oräkneliga myriader som på natten blinkar över det himmelska fältet,
skiner så bländande som planeten Venus – inte ens Sirius-Sothis,
hundstjärnan som älskades av Isis. Venus är drottningen bland våra
planeter, kronjuvelen i vårt solsystem. Hon är poetens inspiratör,
väktaren och följeslagaren till den ensamme herden, den älskvärda
morgon- och aftonstjärnan.
...Stackars
vackra Venus blev mycket illa drabbad i detta krig av så kallade
gudomliga bevis, mycket värre än sina himmelska kamrater. Medan
historien om de andra sex planeterna, och deras gradvisa förändring från
greko-ariska gudar till semitiska djävlar, och slutligen till "Herrens
sju ögons gudomliga attribut" är endast känd för de
välutbildade och insatta, då däremot den om Venus-Lucifer har blivit en
vardagsberättelse även bland de mest olärda bland de romersk-katolska
länderna.
Denna berättelse skall nu förmedlas till fördel för dem som kanske har förnekat sin astrala mytologi.
Venus betecknades av Pythagoras som sol-alter, en andra sol, på grund av sin magnifika strålglans – inte jämförbar med någon – samt var den första att dra till sig de antika teogonisternas uppmärksamhet. Innan den kallades Venus, så var den känd i pre-Hesiodisk teogoni som Eosforos (eller Fosforos) och Hesperos, gryningens och skymningens barn. Hos Hesiod, så var planeten delad i två gudomliga varelser, två bröder – Eosforos (Lucifer enligt latinarna ) morgonstjärnan, och Hesperos, aftonstjärnan. De är Astroeos och Eos barn, den stjärnbeströdda himlen och gryningen, lika väl som Kefalos och Eos barn. (Theog:381, Hyg.Poet. Astron. 11, 42). Preller, citerad av Decharme, visar att Phaeton är identisk med Fosforos eller Lucifer (Gréce. Mythol: 1, 365). Med stöd av auktoriteten Hesiod gör han även Phaeton till sonen av de två gudomligheterna – Kephalos och Eos.
Utdrag ur
En planets historia
av
HELENA
BLAVATSKY
Teosofiska Speglingar – ULT-bulletin nr 177, Mars, 2005
| till Teosofiska Speglingar | till ULTs hemsida |
Copyright © 1998-2014 Stiftelsen Teosofiska Kompaniet Malmö
Uppdaterad 2014-03-23