nr 65
Medvetandets olika processer
eller Tänkaren, är det reinkarnerade väsendet som bär med sig resultaten och värderingarna från alla tidigare liv som levts på denna jord eller någon annanstans. Dess natur blir tvåfaldig så snart som det blir förenat med en kropp. För den mänskliga hjärnan är ett utomordentligt organ som Manas använder sig av för att reflektera och dra slutsatser. Det är också detta som skiljer människan från djuret, för djuret handlar utifrån automatiska och så kallade instinktiva impulser medan människan har förmågan att dra slutsatser. Detta är den lägre aspekten av Tänkaren, eller Manas, och inte som vissa har antagit, den högsta och bästa mänskliga förmågan. Dess andra och enligt teosofin högre aspekt är det intuitiva, som vet, och som inte är beroende av att dra slutsatser. Det lägre och rent intellektuella står närmast Begärsprincipen och skiljs på så vis från dess anda sida som har affinitet med de andliga principerna ovan. Om därför Tänkaren blir uteslutande intellektuell, tenderar hela människans natur att dras nedåt, ty intellektet i sig är kallt, hjärtlöst och själviskt eftersom det inte är upplyst av de två andra principerna, Buddhi och Atma, Andlig Urskiljningsförmåga och Ande.Manas
I människans högre Treenighet har vi Guden
ovan var och en, detta är Atma, eller Anden, och som också kan kallas
det Högre Självet. Den andliga delen av själen kallas för Buddhi,
eller Andlig Urskiljningsförmåga; fullt förenad med Manas kan denna
kallas för det Gudomliga Jaget. Det inre Jaget som reinkarnerar och som
ikläder sig den ena kroppen efter den andra, som lagrar de olika livens
intryck, som förvärvar erfarenhet och överför denna till det Gudomliga
Jaget, som lider och fröjdas under väldiga tidsperioder, är den femte
principen – Manas – inte förenad med Buddhi. Detta är den
bestående individualiteten som ger varje människa känslan av att vara hon
själv och ingen annan; som under alla växlingar av dagar och nätter, från
ungdomen till livets slut får oss att känna samma identitet genom hela
perioden; och som överbryggar klyftan vilken uppstår genom dödens sömn. Det
är Manas och inte vår hjärna som höjer oss över djuren.
WILLIAM Q JUDGE
Förnuftet och dess krafter
(Teosofiska Rörelsen nr 71)
| till Teosofiska Speglingar | till ULTs hemsida |
Copyright © 1998-2014 Stiftelsen Teosofiska Kompaniet Malmö
Uppdaterad 2014-03-23