Karma*(sk).
Är fysiskt sett handling; metafysiskt VEDERGÄLLNINGENS LAG.
Lagen om orsak och verkan eller Etiska Orsakssammanhang.
Nemesis, endast i betydelsen dålig karma. Den är Nidana
nummer elva i kedjan av orsaker och verkningar inom
ortodox buddhism; ändå är det den makt som styr alla ting,
resultatet av moralisk handling, det metafysiska Samskara,
eller den moraliska verkan i en handling gjord för att uppnå
någonting som tillfredsställer ens personliga önskan. Det
finns förtjänstfull karma och icke-förtjänstfull karma.
Karma varken straffar eller belönar, utan är endast den
enda Universella LAG som ofelbart och så att säga blint
leder alla andra lagar, och så att säga skapar särskilda
verkningar längs banor i deras respektive orsakssammanhang.
När buddhismen lär att ”Karma är den moraliska kärnan (hos
varje väsen) som ensamt överlever döden och fortsätter i
transmigration” eller reinkarnation, betyder det helt enkelt
att det återstår ingenting efter varje Personlighet, utan
endast orsakerna som den har skapat; orsaker som är
odödliga, det vill säga, de kan inte bortelimineras från
universum förrän de är återställda genom sina berättigade
verkningar, och så att säga utplånade av dem, och sådana
orsaker – så vida de inte under personens liv som skapade
dem är kompenserade med lämpliga verkningar – kommer att
följa det reinkarnerade Jaget, och nå det i dess
nästföljande reinkarnation ända tills en harmoni mellan
verkningar och orsaker är fullständigt återställd. Ingen
”personlighet” – endast ett knippe materiella atomer och
instinktiva och mentala karaktärsdrag – kan naturligtvis
fortsätta som sådan, i en värld av ren Ande. Endast det som
är odödligt i själva sin natur och gudomligt i grunden,
nämligen Jaget, kan existera för evigt. Eftersom det är
Jaget som väljer personligheten den kommer att upplysa efter
varje Devachan, och som genom dessa personligheter mottager
verkningarna av de skapade karmiska orsakerna, så är det
Jaget, detta själv som är den ”moraliska kärnan” som
tidigare beskrivits och den förkroppsligade karman ”som
ensam överlever döden”.
nr 230
Karmalagen
Utdrag ur
Teosofisk Ordbok av Helena Blavatsky
Bulletin nr
230, Februari 2010, Malmölogen
Arkivet (1-229)
|
Copyright © 1998-2014 Stiftelsen Teosofiska Kompaniet Malmö
Uppdaterad